Frylunds Maskinforum
Debat Forum => Faglig debat => Emne startet af: elneff efter December 28, 2015, 10:12:44
-
Hej Forum
Er der nogen af jer kloge hoveder der ved noget om Bridgeport fræser der er lavet i England af Adcock & Shipley?
Jeg har fået fingre i en, desvære mangler der nogle dele til den i selve hovedet til tilspænding i Z retningen, tror at den har været ude for et uheld tidligere og at man ikke har villet lave det, og så bare fjerne de stumper der var defekte.
Nu står jeg og vil gerne have fat i stumper til den, og så melder der sig spørgsmålet, passer Bridgeport stumper der er lavet i USA direkte over i min der er lavet i England?
Billedet er et jeg har lånt fra Ebay da jeg ikke lige har et ved hånden af min.
Mvh.
Elneff
-
Så vidt jeg ved så passer de stumper sammen. Faktisk så passer stumperne fra mange af kopierne af Bridgeport også i dem. Vi har en Johnford kopi på job, den ser nøjagtig mage ud. :)
-
undskylder på forhånd dette lille sidespring.
Jeg er selv lidt lun på sådan en bridgeport. - Den virker til at være rimelig alsidig.
Men hvordan er den? - er den så god som de alle skriver i usa, eller er den hypet op :D
Kom gerne med for og imod hvis i kender til den/dem :)
-
Alt - jeg mener ALT, kan laves på en Bridgeport maskine... Mere fleksibel maskine, på godt og ondt, tror jeg ikke findes. Den kan jo stilles i alle mulige vinkler.
Der kan så heller ikke køres med store knivhoveder og kæmpe fræsere.. Men det er jo en UNIVERSAL fræser, og den er super til et hobbyværksted. Den er dog for høj til mit desværre..
R8 spindlen begrænser også en del, men tængerne er billige. De kan også fåes med BT30 konus, hvilket jeg klart ville foretrække.
MHT til viden om Bridgeport kan jeg klart anbefale dette forum : http://www.practicalmachinist.com/vb/bridgeport-and-hardinge-mills-and-lathes/
-
Hej Søren
Tak for svarrene :-)
Jeg havde også den formodning at stumperne passer sammen, men rart at høre din mening om det også :)
jeg har satset og bestilt nogle ting hjem til fræseren, så får vi at se ;)
@ RH : helt i orden :) jeg har ikke brugt min endnu da jeg gik i gang med at renovere den fra starten af,
men grunden til at jeg købte den er lige som Søren er inde på, at den er meget alsidig maskine, jeg glæder mig til at se min igang :-)
-
Tak for svarene :-)
Jeg er siden sidst blevet tilbudt denne til 8000kr
Dog med defekt tilspændings motor.
Hvad mener i om dét tilbud?
Ps, har ikke set den endnu.
-måske sælger endda er herinde?? :-)
Mvh
-
Det jyder meget billig. Skyn dig at købe den inden sælger fortryder
-
Jeg ville også skynde mig noget med at slå til hvis jeg var dig, er det kun er en motor der skal skiftes og alt andet er ok er det jo ikke så galt, den ser jo rigtig godt ud og kan se der er digital på, alene det er jo meget vær.
Men en ting er at få købt en fræser, noget andet er udstyr, det løber op :) er min erfaring.
M.v.h.
SZIM
-
Ja ud fra billederne ser den fin ud. - Men tænker om der mon er en årsag til den lave pris?
Den står desværre et stykke fra mig, så skal lige have arrangeret en 'tur' før jeg stikker afsted for at se den med fingrene :)
Jeg har læst at nogle modeller har 'R8' spindel? - Hvordan er R8 i forhold til feks. Morsekonus?
Hvis jeg kunne vælge, ville jeg self. helst have iso40, men en MK kunne nok bruges. Men er de der R8 noget man skal holde sig fra?
Har en del værktøjer i MK
Og ja som du skriver SZIM så løber det hurtigt :)
Jeg har dog det meste i forvejen, så det er minimalt hvad jeg skal tilkøbe :)
mvh
-
Hvis du ikke køber den, så er jeg bestemt isterreneret :-)
Ved du hvad du skal kigge efter på den ?
Hvor i landet står den henne?
-
Nej ikke rigtigt :-)
Kun at de kan være slidt på glidefladern til planet?
Mvh
-
Husk også at kigge efter at tilspændingen i selve hovedet virker!!
jeg fandt ud af at min ikke virkede, men desværre først for sent :( men det kommer den til :)
Her er et link hvor de fortæller lidt om en magen til
Adcock & Shipley er bare lave i England ellers er de stort set magen til
-
R8 er klart den almindeligste i de gamle Bridgeport. De har en øvre begrænsning i diameteren de kan spænde på, 20-25 mm mener jeg det er. R8 tænger koster ikke mange basseører i England. Får du en med Iso, er det nok kun en 30'er, der er du også begrænset af diameteren. Min Aciera har Iso30, det er rigeligt stort til den lille maskine.
-
Har nu fået svar på at det er R8 spindel.
Jeg har søgt lidt på nettet, og man kan alligevel få en del holdere osv i R8.
Både til knivhoveder, klembøsninger og rodehoveder, adaptere/overgange til Morsekonus, så mon ikke de fleste behov er dækket?
Sælger har også oplyst at der er tilspændingsmotor på både X og Y, og at de begge er defekte. Han mente at det måske var elektronisk/et print der var defekt
vh
-
Jeg synes ikke du skal bekymre dig så meget om at det er R8 spindel på maskinen, som du selv er inde på så findes der mange forskellige holdere i R8 og det er muligt at købe meget i England til en fornuftig pris, og så undgår man jo også import moms & told :)
Ligeså er det muligt at købe reservedele i England http://www.sorted-uk.com/
Selv om maskinen ser meget godt ud på billederne og ikke ser ud til at være forknoklet, så er det jo ikke til at vide hvad der er galt med tilspændingen "power feed" det kan jo være mange forskellige ting der er galt. På min maskine er det en anden type af power feed der en monteret.
-
Hej. jeg fandt dette link hvor der er partslister til Bridgeport http://www.machinerypartsdepot.com/ linket er nævnt i denne youtube MACHINE SHOP TIPS #14 BRIDGEPORT MILL Parts (B) tubalcain.
Jørgen
-
Nu har jeg været ovre og kigge den med fingrene. Umiddelbart virker den til at være fin, og i mekanisk god stand. Planet er flot, der er ikke et mærke eller 'ups'er' :)
Ud over de to tilspændingsmotore, mangler også et lille håndhjul til Z, og et lille håndtag (træk/skub dims) til Z tilspændingen. Men denne virker dog, og maskinen kører og lyder fint uden mislyde.
Jeg har sagt ja til at købe den, - så nu er næste udfordring at bringe den de 200km hjem. Jeg håber at den lokale biludlejer, som også har kassevogne med lift, har én som kan klare de godt 1000kg på liften. Han ville i hvertfald undersøge det. Ellers må jeg have fat i en bil/auto trailer, og se om ikke det går an.
Leje af kassebil : 995kr inkl. nødvendige km, og så 530kr til færgen.
- Hvad har i andre gjort? nogle gode ideer til transport?
-
Ja hvis du kan finde en varevogn med læssebagsmæk, der kan klare vægten, lyder det da som en smart løsning.
Uanset hvad så sørg for at få dem bunden ortenlig fast under transporten, som jeg husker er den jo ret høj..
Var det mig ville jeg nok have lånt en maskintrailer på arbejde, hvis der var mulighed for at få den læsset..
Hvad vejer fræseren egentlig?
-
Ja det kan også godt være at det ender med en maskin trailer.
Men foretrækker en lukket kasse :-)
Den vejer efter manualen 987kg.
Den er knap 2080mm høj, men med knæet et stykke nede, kan hovedet svinges 180* :-)
-
Tillykke med købet, tror at du bliver glad for den :-)
Jeg har lånt en maskinetrailer de gange jeg har haft brug for det, og så en del 6T båndstrammer til at sure den fast med, ifølge den manual som jeg har, så vejer den 900 kg men den er jo rimelig høj, knap 209 cm hvis hovedet ikke er tiltet.
Hvis du har interesse så har jeg nogle pdf filer som jeg kan jeg sende til dig.
-
Tak skal du have :-)
Det håber jeg også.
Hvilke dokumenter har du?
Der medfølger orginal manual osv til den :-)
Ja tænker godt jeg skal have de helt store stropper fundet frem, hehe
-
Hvis du får den originale manual med over en Adcock & Shipley bygget bridgeport fræser,
så kan det være at det ender med at det er mig der gerne vil have en kopi :)
Jeg har: "Installation, Operation, Maintenance and Parts list" Amerikansk bygget bridgeport (4,23 Mb)
"Quick Change Tooling and Accessories" (8,45 Mb)
-
Da jeg købte en pedersen, lånte jeg en maskintrailer og fik den hjem. Problemet var så at få den læst af og ind på værkstedet. Men så gik jeg over til en lokal virksom hed med en kasse øl, så blev det helt store maskineri kørt i stilind
Den kom ind og sat på plads
-
Hvis du får den originale manual med over en Adcock & Shipley bygget bridgeport fræser,
så kan det være at det ender med at det er mig der gerne vil have en kopi :)
Jeg har: "Installation, Operation, Maintenance and Parts list" Amerikansk bygget bridgeport (4,23 Mb)
"Quick Change Tooling and Accessories" (8,45 Mb)
Jeg er 99% sikker på at der på type skiltet stod den var bygget i England.
Så det er nok denne fabrikant du nævner.
Om kvaliteten er ringere, eller bedre end dem fra usa ved jeg ikke. Men englænderne plejer jo nok at kunne lave sådanne maskiner :-)
-
Da jeg købte en pedersen, lånte jeg en maskintrailer og fik den hjem. Problemet var så at få den læst af og ind på værkstedet. Men så gik jeg over til en lokal virksom hed med en kasse øl, så blev det helt store maskineri kørt i stilind
Den kom ind og sat på plads
Ja man kan komme langt med en kasse øl:-)
Hvis alt svigter, så bruger jeg maskintraileren, og låner denne travers/talje/kran på arbejdet.
-
Tillykke Rasmus. ;D :D
Det er rigtig spændende - så fik du dig en fræser alligevel.
Og ikke en Deckel type. Tilspændingsmotorerne kan måske laves...
Og så ser de originale ud - ikke eftermonterede "Align" motorer.
Måske skulle du skille den ad for transport. Ellers skal du nok bygge
en meget bred, stærk pallette til den. Mange fræsere og drejebænke
er væltet, fordi de blot blev stillet på standard Euro palletter.
Mvh.
Erik
-
Jeg spørger måske dumt :o men kan man ikke lægge så den ned under transport?
-
Tak Erik.
Det er ikke en Deckel. - men man må jo nøjes :)
( mon ikke der kommer en deckel på et tidspunkt, som man kan få fingrene i )
Sjovt at du skriver dét, for netop i dag er jeg blevet enig med mig selv om at skille den ad.
Manden der lejer kassevognen ud, har ringet til Iveco, og spurgt dem vedr. liften, og de anbefalede at man ikke overskred de 750kg som er maks.
Jeg tør ikke tage chancen og leje den, og køre derover og så at den ikke kan klare opgaven.
Og som du siger er det også en stor vægt, fordelt på et lille areal, så den er en rigtig væltepeter :)
Jeg låner en sammenklappelig giraf/motorkran, som kan tage 1000kg i 2140mm højde. Og med den vil jeg skille den ad i 2-3 stykker.
Håber på at motor/bommen kan pilles af sammen, så kun soklen og planet/knæet står tilbage. Ellers må motoren af bommen.
vedhæfter lige et billede.
Jeg har også tænkt på at ligge den ned Tommy, men det kræver allgevel en ordentlig opstilling/kran, hvis det skal gå bare nogenlunde kontrolleret til :)
-
Hej Rasmus - selvfølgelig falder du over en Deckel - og sikkert snart ::)
Og gør du det, bliver jeg helt misundelig..... Jeg har jo kun én.
Fire skruer, så er base og top adskilt, ser det ud til... Lad os håbe, det er så nemt.
Mvh.
Erik
-
Hej Erik
Ja mon ikke :) - kunne nu være rart med såén fræser :P
- fandt denne video, hvor en (umiddelbart) total nybegynder skiller en BP ad.
- Spring til 3.30min inde
4 bolte til hovedet, og 4 til soklen. - de sidder i en støbt ring, som styre t-spors bolte. det kan næsten ikke være nemmere :)
mvh
-
Den bedste måde at flytte sådan noget er at den skal op at stå på en ERU palle og så tage den med en gaffel truck Og så kan man sætte den op på en maskintrailer eller mindre lastbil. Da jeg købte min Pedersen blev den flyttet rundt på den måde..
-
Den bedste måde at flytte sådan noget er at den skal op at stå på en ERU palle og så tage den med en gaffel truck Og så kan man sætte den op på en maskintrailer eller mindre lastbil. Da jeg købte min Pedersen blev den flyttet rundt på den måde..
Hmm... Jeg har også flyttet min VPU1 på palle og det går fint, da den åbenbart er tung i røven, som ejeren...
Men en Bridgeport er efter sigende top tung og vil gerne løftes i bommen. Der findes mange internet eksempler på Bridgeport fræsere der er væltet. Selvfølgelig kan den flyttes på palle, men med stor forsigtighed.
Kim
-
Du kan evt. lave en stor specialpalle, hvor du så bolter fræseren fast på...
Jeg ville heller ikke være begejstret, for at transportere den "løs" på en palle..
-
Ja min store bekymring var også det høje tyngdepunkt.
Men ved at skille den ad i 3 dele, så tror jeg det går.
Soklen skulle veje ca 450kg. Og med knæet helt i bund vil tyngdepunktet ligge forholdsvis lavt.
-
Er det "Model foto" ?
Selv om den er skildt ad, ville jeg nu få den sikret meget grundigt mod at vælte.
Dårlig håndtering under flytning/transport, har kostet mange skadede håndhjul og skæve spindler...
-
Ja det er bare et billede fra nettet :-)
Den bliver spændt i alle tænkelige retninger, og kørslen meget langsomt. Men alligevel har jeg et skrækscenarie kørende i baghovedet. :-)
Nå, det skal nok gå alt sammen :-)
-
Uden top ser den nu også ud til at være ganske "tung i røven" ;) og i
I hvert fald står den da lige så godt der, som på en eu-palle, så det er der vist ingen grund til at tumle med.
Med mindre du da lave en speciel, solid palle, som den kan boltes fast på.
Rigtig god tur - nervepiller er en dårlig ide, hvis du selv skal køre. ;D
-
Min stod på en palle med hovedet drejet 180 grader og derefter midt på traileren, den blev derefter surret godt fast fra øverste punkt i alle fire retninger med nogle 6T båndstrammer som kan holde til det, den stod godt hele turen uden at flytte sig :)
God tur hjemover med den :)
-
Nu har du fået så mange gode råd så det kan næsten ikke gå galt, men vi er ikke helt færdig enu
Mit indtryk er at maskintrailer er noget som bliver brugt, men aldrig bliver vedlige holdt
Der for kontroler dæk og dæktryk. Se efter om påløbsbremser virker. Se på din registerings atest om din bil eller anden bil må trække denne vægt. Og selv om man må køre 70 så er det tros alt tillat at kører 50
God tur
Hans
-
Bridgeport transport og samling. :)
Ved ikke om du måske kan se noget, som du kan bruge. Ellers kan den måske pirre forventningens glæde lidt. ;)