På min Boxford er der en fast gearing fra motor til spindel, så når motoren køre 3150 o/m køre spindelen 1450 o/m.
Det bruger jeg til 95% af alt det jeg drejer, og regulere så hastigheden på Vlt'en.
Når man plandrejer større emner, er det nemt at øge hastigheden trinløst som man nærmer sig centrum.
Der er så en tandhjulsgearing i spindelen, så når den er koblet ind, og motoren køre 3150 o/m køre spindelen ca 400 o/m, så kan den virkelig tage fat.
Det må jo være en CNMG platte du har, det er en god stærk platte, som dog ikke er så velegnet til de helt små diametre. Hvilken næseradius bruger du? Til små diametre vil en R 0.4 være passende, nu findes der jo et utal af forskellige spåndbryder typer, og ikke alle er lige velegnet.
( jeg bruger også CNMG platter, men kun til lidt grovere bearbejdning.)
Jeg bruger mest DCMT som er en posetiv platte. anvender ofte nogle Mitsubishi nx 99, det er ikke hårdmetal, men aluminiumscarbid, det er lidt en mellemting mellem toolbits og hårdmetal, de tåler ikke så høje skærehastigheder max. 150 m/s og skære fint helt under 50 m/s
Jeg ved ikke om de stadig kan købes.
Men med hårdmetal platter i Dcmt, har jeg heller ikke problemer med de små diametre, selvom min max o/m er 1450.
mvh jens