Forfatter Emne: CNC fræser til ALU, træ og evt jern  (Læst 17685 gange)

kimjo

• Hero Member
CNC fræser til ALU, træ og evt jern
« Dato: Januar 13, 2013, 12:17:20 »
Hej

Jeg overvejer at købe en CNC fræser. Mit problem er at jeg arbejder i både træ og alu/jern.

Findes der maskiner til fornuftige penge der kan det hele?

Arbejdsområdet til Alu/jern skal være minimum 450x200x100mm, gerne mere.
Til træ, kan det ikke blive for stort (alt med måde, dog)

Jeg har kig på lidt forskellige.

1. En ebay Kina model til 8-10.000,- Den kan fræse træ og blød metal.
2. Finde en "rigtig" metal fræser alla MAHO osv.
3. Finde en "træ" fræser og håbe at den kan fræse i alu.

Gode ideer er velkomne.

Budget ca 10.000,- +/- den sædvanlige formue man løber over budgettet...

Kim

Er der måske en til salg blandt medlemmerne ?

Kim

ksor

• Gæst
Sv: CNC fræser til ALU, træ og evt jern
« Svar #1 Dato: Januar 13, 2013, 15:39:37 »
Kan din VP fræser ikke bruges ?

Den KAN da bruges til træ også - i en nødsituation  :-\ - og ved den efterfølgende rengøring er den dejlig "fedt- og oliefri"  ::)

(Nu får jeg sikkert på puklen for at sige det med træ på en metalfræser  :-\ :-\ :-\ !)

kimjo

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Januar 13, 2013, 16:50:07 »
Der er jo ikke så meget CNC i en VPU1...   :'(

Men løsningen kunne være en "træ" CNC fræser, der vel også spiser alu og så beholde Hr. Pedersen til de hårde metaller.

Men der er jo også lidt med pladsen...

Jeg er ret splittet mellem disse to typer maskiner. (Billeder er blot eksempler, da de ikke er inden for budgettet)

« Senest Redigeret: Januar 13, 2013, 16:52:34 af kimjo »

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #3 Dato: Januar 13, 2013, 20:45:47 »
Det forekommer mig at der ikke er ret meget sammenhæng mellem et budget på 10.000 kr og så en CNC maskine der rent faktisk kan bruges til andet end at fræse modelflyvere ud i balsatræ eller styropor.

kimjo

• Hero Member
« Svar #4 Dato: Januar 13, 2013, 21:13:36 »
Det forekommer mig at der ikke er ret meget sammenhæng mellem et budget på 10.000 kr og så en CNC maskine der rent faktisk kan bruges til andet end at fræse modelflyvere ud i balsatræ eller styropor.

Det kan der være noget om. Men nu er de 10.000,- jo blot et udgangspunkt.
Man kan dog købe en ny Kina CNC for omkring kr. 10.000,- Jeg er godt klar over at man ikke får en fantastisk maskine ud af det, men lidt kan den vel.

Den på nedenstående foto koster kr. 13.000,- og kan udvides en smule. Men jo så kun til alu og træ. Det sker jo også at der kommer en ældre CNC på markedet. Jeg kunne forestille mig at RIM her fra, har handlet hans maskine(r) fornuftigt...

Palle

• Gæst
« Svar #5 Dato: Januar 13, 2013, 22:18:17 »
Sidste sætning giver ingen mening, kimjo. Gider du ikke at rette "hans" til "sine". Venligst!
Men jeg tror nu, at man skal være optimist for at køre selv alu i en træbearbejdningsmaskine!

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #6 Dato: Januar 13, 2013, 22:22:59 »
Men jeg tror nu, at man skal være optimist for at køre selv alu i en træbearbejdningsmaskine!

Det kommer helt sikkert an på hvad maskiner det er. Vi brugte tonsvis af aluplader i 8, 10 og 12 mm. Udskåret med en flot overfladebeskaffenhed og med meget små tolerancer på mål og vinkler, det blev gjort hos en maskinsnedkervirksomhed der havde opdaget at deres store automatiske sav til træplader faktisk var meget velegnet til aluplader også.

ksor

• Gæst
« Svar #7 Dato: Januar 13, 2013, 22:40:10 »

Det kommer helt sikkert an på hvad maskiner det er. Vi brugte tonsvis af aluplader i 8, 10 og 12 mm. Udskåret med en flot overfladebeskaffenhed og med meget små tolerancer på mål og vinkler, det blev gjort hos en maskinsnedkervirksomhed der havde opdaget at deres store automatiske sav til træplader faktisk var meget velegnet til aluplader også.

Faktisk er mange af de save, som bruges i træindustrien fra start forsynet med ... ja, klinger til ALU - de giver nemlig i træ et renere skær - that's why !  ;D

j håndstad

• Hero Member
« Svar #8 Dato: Januar 14, 2013, 02:00:44 »
Hej Kimjo. Med 10,000 er der nok kun en udvej   byg den selv, det er ikke så svært jeg har prøvet det den var 1800 X 800 X 160. Min erfaring er at du ikke skal bruge Kineser dele hvis det kan undgås, de er billige men dårlig kvalitet. Du kan finde mange råd og ideer på DIY CNC samt på lav det selv under CNC.
Mvh. Jørgen.

Rim

• Hero Member
« Svar #9 Dato: Januar 14, 2013, 11:03:16 »
 ;D Man kan godt finde en fornuftig fræser til < 10kkr men skal du i en CNC så koster de nok lidt mere, jeg har købt to defekte Maho som jeg har sat i stand, den første var en Maho 300P ikke CNC, som defekt kostede 10.000,- nye målestave havde nært sendt den direkte på jerngården for de koster 5-7000,- stykket og der sidder 3, fik 1 stav til at køre og købte en ny slæde og en ny stav før det virkede, og nye lejer i milliongearet skulle den også have, førte det elektriske tilbage til hvordan det oprindelig var, der var nemlig fusket i den, så den var tæt på 20kkr inden jeg var færdig med den. Så købte jeg en Maho 500 en rigtig CNC som havde defekt spindel styring, skiftede en transistor, 36 tantalelektrolytter og et backupbatteri, lagde alle maskinkonstanter ind fra den dokumentation som fulgte med og så kørte den igen,den blev købt ubeset så det var lidt af en satsning, maskinhandleren som jeg købte den af fastholdt at den var mekanisk i orden, da han solgte den til den sidste kunde, som aldrig fik den til at køre, hvor efter maskinhandleren tog den tilbage, men den er også med glasmålestave og de koster sikkert også en krig hvis de er defekt. Nu syntes jeg det er en udfordring at sætte dem i stand, men det kan let ende i skrot til jernhandleren fordi reservedele enten koster en formue eller ikke kan skaffes. OG så er der ikke dokumentation med både mekanisk elektrisk dokumentation og en brugermanual så lad være med at købe den, medmindre du har sikret dig at det kan skaffes, har du ingen ting så er det næsten umuligt at lave den eller bruge den.
Der er for mig en stor forskel om det er en med eller uden CNC, så lang tid jeg har plads så er det en CNC fræser der står her, den fæser komplexe forme cirkel buer mm så der er næsten ingen grænser for hvad den kan lave og det gør en forskel.
Køber du en stor fræser så kig lidt på hvad den bruger en alm 3 faset som jeg har alene til værkstedet , er på 6,4kw, min Maho 500 er foreskrevet til forsikring på 34kW, jeg kan fint bruge den på de 16A sikringer men giver jeg den fuld gas så springer den nok sikringerne, og så er der nok noget som bliver ødelagt, er gruppen delt med et komfur eller andet bliver det kritisk.   
Kig den BlåAvis og gul&Gratis lav evt en søge agent på den BLÅAvis så du får besked når der lægges en annonce ind med "fræser" så du er med blandt de første som får annoncen, der er mange annoncer med de gode priser som kun er på i ganske få minutter, bed sælger om at tage annoncen af med det samme så der ikke kommer en som vil overbyde den udbudte pris, det er pisse irriterende at tro man har lavet en god handel og sælger så springer fra fordi han får et bud han ikke kan sige nej til.
Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Scantool mod CNC , Mondiale

kimjo

• Hero Member
« Svar #10 Dato: Januar 14, 2013, 22:51:31 »
Tak for input.

Jeg må holde øje med brugtsalget og samtidig kigge lidt på DIY CNC.

Mens jeg venter, kunne jeg godt finde på at montere Digital udlæsing på Pedersen fræseren. (Og måske købe en lille Kina CNC, så jeg kan lære lidt om CNC)

Kim