Man kan godt finde en fornuftig fræser til < 10kkr men skal du i en CNC så koster de nok lidt mere, jeg har købt to defekte Maho som jeg har sat i stand, den første var en Maho 300P ikke CNC, som defekt kostede 10.000,- nye målestave havde nært sendt den direkte på jerngården for de koster 5-7000,- stykket og der sidder 3, fik 1 stav til at køre og købte en ny slæde og en ny stav før det virkede, og nye lejer i milliongearet skulle den også have, førte det elektriske tilbage til hvordan det oprindelig var, der var nemlig fusket i den, så den var tæt på 20kkr inden jeg var færdig med den. Så købte jeg en Maho 500 en rigtig CNC som havde defekt spindel styring, skiftede en transistor, 36 tantalelektrolytter og et backupbatteri, lagde alle maskinkonstanter ind fra den dokumentation som fulgte med og så kørte den igen,den blev købt ubeset så det var lidt af en satsning, maskinhandleren som jeg købte den af fastholdt at den var mekanisk i orden, da han solgte den til den sidste kunde, som aldrig fik den til at køre, hvor efter maskinhandleren tog den tilbage, men den er også med glasmålestave og de koster sikkert også en krig hvis de er defekt. Nu syntes jeg det er en udfordring at sætte dem i stand, men det kan let ende i skrot til jernhandleren fordi reservedele enten koster en formue eller ikke kan skaffes. OG så er der ikke dokumentation med både mekanisk elektrisk dokumentation og en brugermanual så lad være med at købe den, medmindre du har sikret dig at det kan skaffes, har du ingen ting så er det næsten umuligt at lave den eller bruge den.
Der er for mig en stor forskel om det er en med eller uden CNC, så lang tid jeg har plads så er det en CNC fræser der står her, den fæser komplexe forme cirkel buer mm så der er næsten ingen grænser for hvad den kan lave og det gør en forskel.
Køber du en stor fræser så kig lidt på hvad den bruger en alm 3 faset som jeg har alene til værkstedet , er på 6,4kw, min Maho 500 er foreskrevet til forsikring på 34kW, jeg kan fint bruge den på de 16A sikringer men giver jeg den fuld gas så springer den nok sikringerne, og så er der nok noget som bliver ødelagt, er gruppen delt med et komfur eller andet bliver det kritisk.
Kig den BlåAvis og gul&Gratis lav evt en søge agent på den BLÅAvis så du får besked når der lægges en annonce ind med "fræser" så du er med blandt de første som får annoncen, der er mange annoncer med de gode priser som kun er på i ganske få minutter, bed sælger om at tage annoncen af med det samme så der ikke kommer en som vil overbyde den udbudte pris, det er pisse irriterende at tro man har lavet en god handel og sælger så springer fra fordi han får et bud han ikke kan sige nej til.
Claus.