Forfatter Emne: Hovedspindel (min vs Myford 7)  (Læst 18468 gange)

Palle

• Gæst
Sv: Hovedspindel (min vs Myford 7)
« Svar #15 Dato: Januar 09, 2013, 19:50:04 »
Rundt omkring på nettet, har jeg set, at der er mange, der bruger Poly-V remme istedet. Det er den type rem, der er på de fleste bilgeneratorer i dag.
Den kan sagtens være fra tyverne, den bænk. Det er sjældent jeg er stødt på maskiner, hvor håndhjulet var til højre hånd, hvor mange har egentlig det?

j håndstad

• Hero Member
« Svar #16 Dato: Januar 09, 2013, 20:00:50 »
Er der ikke et hul i remhjulet hvorigennem du kan løsne en skruge ?

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #17 Dato: Januar 09, 2013, 20:06:30 »
Der findes et system af remme, både V, flad og rundremme. Man klipper dem til og smelter dem sammen, de er lige så stærke som remme der skabt samlede, men har den fordel at man kan skifte dem mange steder uden maskinen adskilles. Tidligere var de Max Ellesøe der forhandlede dem, Polymax tror jeg de kaldte dem, senere hed de så Roulund og idag ved jeg ikke hvad de hedder.

Jeg har nu mødt en del maskiner med håndhjulet til højre hånd, bl.a. Schaublin, de har den fordel at spånerne ikke vælter ned over hånden når man bruger den.

jens

• Hero Member
« Svar #18 Dato: Januar 09, 2013, 22:03:34 »
Ja det er ikke helt uamindeligt, at håndtaget, til hovedslæden, sidder til højre, der er faktisk rigtig behageligt, at arbejde med.
H.Ernault.Bagtinolles findes med håndtaget til højre. (på nogle modeller sidder det til venstre)
Cazeneuve har også håndtaget til højre. ( cazeneuve er forøvrigt en rigtig god drejebænk)
Det er jo begge Franske drejebænke, så måske er der en sammenhæng der?
mvh jens
« Senest Redigeret: Januar 09, 2013, 22:14:02 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

• Hero Member
« Svar #20 Dato: Januar 09, 2013, 22:12:43 »
Er det ikke kun til kileremme ?

mvh jens
« Senest Redigeret: Januar 09, 2013, 22:15:35 af jens »

Hsoe

• Jr. Member
  • **
« Svar #22 Dato: Januar 10, 2013, 11:01:40 »

I min læretid har jeg samlet adskillelige fladremme med en "symaskine" og kattetarme.
 I produktion hvor vi også støbte hvidmetal lejer.

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #23 Dato: Januar 10, 2013, 12:46:24 »

I min læretid har jeg samlet adskillelige fladremme med en "symaskine" og kattetarme.

Det var til tider sjovt at stå ved sådan en maskine med fladrem, denne monotone lyd af samlingen
der passerede hen over hjulen, klop klog, klop klog og så vidre, kunne til tider næsten få en til at
falde i søvn.

jens

• Hero Member
« Svar #24 Dato: Januar 12, 2013, 23:29:53 »
Måske det her billede kan hjælpe dig lidt?
Det ser ud som om tandhjulet nærmest "trekloer" sidder i en prespasning, og at remskiven kan frigøres og dreje frit på akslen, når nedgearingen skal bruges.

mvh jens
« Senest Redigeret: Januar 12, 2013, 23:36:49 af jens »

Knud

• Sr. Member
« Svar #25 Dato: Januar 14, 2013, 15:38:54 »
Ja, Jens det er et billede, som ligner min meget. I hvert fald af det jeg kan se på min egen, for jeg har stadig ikke fået spindlen skilt ad. Det er rigtigt at tandhjulet nærmest trekloen sidder fast og at remskiven altid sidder "løst" på akslen, men remskiven kan kobles til og fra tandhjulet.
På dit billede synes jeg dog at kunne se en not i akslen???
Men mit tandhjul sidder fast, tror du virkelig at det er presset på (jeg har trukket temmelig hårdt i det). Og det er jo nødvendigt at adskille for at skifte rem.
Knud

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #26 Dato: Januar 14, 2013, 22:40:10 »
Knud Jeg bor i Grenaa og hvis jeg husker rigtig så bor du ikke lange her fra, så hvis jeg kan være til nogen hjælp så må du gerne komme forbi. Nogen gange ser 4 øjn beder end to, jeg har også en Stenhøj presser hvis det kan være til nogen hjælp.
Hans

Knud

• Sr. Member
« Svar #27 Dato: Februar 03, 2013, 17:24:58 »
Med alles gode råd og Hans's venlige og effektive praktiske hjælp, blev spindlen adskilt. Så nu ved jeg hvordan den er skruet sammen og kan prøve at finde en fladrem.
Knudr

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #28 Dato: Februar 03, 2013, 18:50:42 »
Tillykke med skilsmissen, herligt at selv om det holder hårdt, ja så kan det lykkedes :)

http://www.grene.com  har nogle fladremme i deres shop, men jeg kender ikke målene på dem.

Dr. Metallic

• Gæst
« Svar #29 Dato: Februar 03, 2013, 19:56:25 »
Alle remme kan laves på mål hvis man efterspørger det, jeg bestilte en kilerem med fiberarmering til drevet på en udgået plænetraktor, og den blev netop lavet på mål, og jeg fik at vide at det kunne man med alt fra tandremme til kileremme.