Som før nævnt prøvede jeg med 2 stk ø 6 mm rundstål, de nedsmeltede total, så de fik nok for lang tid
De første forsøg med at punktsvejse, var mere koncentreret om, at teste maskinen og dens ydelse, samt at få alle samlingerne i sekundærkredsen testet for spændingsfald, samt måle at primærstrømmen ikke oversteg max, så de svejsninger har fået for lang tid. Og der er ikke forsøgt, at finde den korekte tid-
Jeg prøvede igen i dag, med 2 x 1mm plade både i rustfast og alm jern.
Når man lige får tide indstillet, giver det nogle fine svejsningen, som ikke kan trækkes fra hinanden, men det er pladen uden om der brydes, og uden stor varmezone.
Jeg startede med minium tid, og øgede tiden til punkterne var tilstrækkelig "brændt" sammen, så det er ikke så svært at indstille.
Det samme med 2 x 1,5 mm prøvede dog kun i alm plade jern, det blev også ok svejsninger.
Så skal jeg op i tykkere plade, skal jeg have nogle mindre spidser på polerne, for at undgå at få for stor varmezone.
Men den kommer jo aldrig til at virke så godt, som de store prof. maskiner.
Så alt i alt er jeg godt tilfreds, med at kunne punkte op til 2 x 1,5 mm plade sammen.
Jeg skal have lavet et par poler, med spor i til at svejse tråd sammen med, det er ikke nemt, at få anbragt to stykker tråd på de flade poler, og få lukket tangen samtidig. Så skal der laves meget af den slags, ville en fodpedal til at betjene tangen med være et must.
mvh jens