Forfatter Emne: myford 7 el. super 7  (Læst 19801 gange)

RH

• Hero Member
myford 7 el. super 7
« Dato: August 08, 2012, 12:29:54 »
Hej

jeg overvejer at købe en myford 7 drejebænk. og vil derfor høre om der er nogle ting jeg skal være særlig opmærksom på ved køb? -særlige steder de kan være slidt?en anden ting jeg ikke kan finde ud af, -kan bænken ´bakke´ ? altså kan kloen køre ´med uret´ ?

håber i kan komme med lidt guldkorn.vh Rasmus

mhh

• Hero Member
Sv: myford 7 el. super 7
« Svar #1 Dato: August 08, 2012, 12:48:47 »
Ikke fordi der er noget i vejen med en 7'er, men er der nogen speciel grund til at det lige skal være sådan en? Altså udover at det er en vældig sød maskine der ikke fylder ret meget.

Angående slid, så er der selvfølgelig spindellejerne, om konus i spindel og pinoldok er toltalt smadrede,slid på vangerne og knækkede tænder på tandhjulene.

Den kan godt 'bakke' Men det skal man være lidt forsigtig med at gøre ved høj hastighed da patronen så vidt jeg husker er skruet på. (det kræver selvfølgelig at motoren kan køre begge veje)

Lathes.co.uk har en side om de forskellige myford modeller
http://www.lathes.co.uk/myford/index.html

God fornøjelse med at finde en.  :)
Sig til hvis du står og skal bruge en fræser udover drejebænken. (har fået fat i en vældig fin Asea som jeg egentlig ikke har plads til længere)

RH

• Hero Member
« Svar #2 Dato: August 08, 2012, 12:58:21 »
Hej

Og tak for svar.  :-)

Jeg tænkte om den havde nogen kendte svagheder?

Men nej det skal ikke være sådan,  men syntes bare den virker som god kvalitet, og ja så fylder den ikke meget. :-)

Jeg har i forvejen en lille emco unimat 3, men den er tit alt for lille, så mangler en større, og stærkere model til lidt hobbybrug.

Jeg arbejder til dagligt som drejer, så har rig mulighed for at dreje på store maskiner, så det skal bare være en mellemting mellem unimat3 og så dem på arbejdet. Og der finder jeg myford passende.

Du må da gerne uploade et billede af den fræser du snakker om? Om hvis du har andet spændende?

Vh rasmus

mhh

• Hero Member
« Svar #3 Dato: August 08, 2012, 13:07:15 »
Jeg synes at have hørt at der er nogle remskiver på den som ikke er for gode, men mon ikke de efterhånden er ved at være udskiftet på dem alle sammen, det er jo ved atvære en halvgammel dame  ;D

jens

• Hero Member
« Svar #4 Dato: August 08, 2012, 16:31:21 »
Jeg kender ikke så meget tíl Myford'en, men har den ikke glidelejer, som hovedspindellejer?

Du skal sikre dig, at der er en konverteringssæt af tandhjul, til skæring af mm gevind, hvis det er noget du skal bruge, mener også det kræver en banjoarm.
Er sådan en Myford ikke lige i det mindste, hvis du søger en mellemting, mellem en Emco unimat 3, og en stor proff drejebænk. Men nu ved jeg jo ikke, hvad du har behov for at dreje.

Endelig så er det en fordel at finde, en veludstyret maskine, med hurtigskiftholder, briller mv.

Der er en super 7'er til salg på DBA til kr. 5000
http://www.dba.dk/metal-drejebaenk-myford-super/id-85060588/

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

RH

• Hero Member
« Svar #5 Dato: August 08, 2012, 16:40:27 »
hej

jo den er ikke så stor, men det den må ikke være størrere, da pladsen ikke tillader det.

-netop dén drejebænk havde jeg faktisk sat mig på. -har lejet trailer, og skulle hente den i morgen, men har lige snakket med sælger, og den er nu solgt til anden side  ???

lidt skuffet er man da :D  -men der kommer vel en anden :)

mhh

• Hero Member
« Svar #6 Dato: August 08, 2012, 16:42:26 »
Af ren og skær nysgerrighed, hvor meget plads har du?

RH

• Hero Member
« Svar #7 Dato: August 08, 2012, 16:59:11 »
hobbyrummet er 4x6 meter, men er total fyldt op. -har 2 filebænke, hvor den ene skulle væk, og myford´en skulle så stå der i stedet.. ( var planen :D )

ibot

• Hero Member
« Svar #8 Dato: August 08, 2012, 20:08:55 »
Er det et krav, at det skal være en "vestlig" drejebænk?

Ellers har jeg en kineser, jeg har planlagt at skille mig af med.

Det er en BV20-1L, - samme type, som franskmændene omtaler her:

(Den svarer til den, der hedder "Acimex")

http://www.usinages.com/tours-f23/aide-tour-serie-t749.html

http://www.usinages.com/tours-f23/sujet-dedie-bv20-similaires-fartools-rexon-tmr4-t1095.html

RH

• Hero Member
« Svar #9 Dato: August 08, 2012, 22:43:30 »
Hej

Nej det er ikke et krav, men det ville jeg helst have.

Men kan du fortælle lidt om din? Pris, om den har fejl/defekter eller mangler?  Hvordan justerer du omdr på den? Er det 2 gearvælgere man kan se på det ene billede?

Hvis du feks drejer i alm st37, hvor stor en spån kan du så tage med den?
Mvh rasmus
« Senest Redigeret: August 08, 2012, 22:49:07 af RH »

ibot

• Hero Member
« Svar #10 Dato: August 10, 2012, 10:06:55 »
Der er nok en skramme her og der, men ellers ingen defekter.
Den er ikke brugt ret meget.
Den har mekanisk gearkasse, hvor de 6 hastigheder vælges med de to gearvælgere.
Den har understel med skabe. Er magen til denne Acimex, bortset fra den er blå.
Jeg har ingen ekstra vekselhjul til den. Nødvendigt ved skæring af gevind.
Ville have  fremstillet dem selv, men ændrede planer.
Men dem kan du jo også selv lave.
Jeg har også en lille Jakobsen kærvfræser, der er velegnet til dette.
Den vil jeg muligvis også skille mig af med. Men det haster overhovedet ikke.

Her kan downloades en manual med diverse data.
Min har dog en 550W motor, som det sidst tilføjede billede i manualen.
Ligesom omdrejningstallene er lidt anderledes, som på tredjesidste billede i manualen.
Mht. hvor stor en spån den kan tage, må jeg blive svar skyldig.
Jeg har kun anvendt den til hobbybrug, hvor jeg kører lidt mere forsigtigt.

http://peecee.dk/upload/view/378924

Prisen er nok på niveau med den anden, der blev linket til.

« Senest Redigeret: August 10, 2012, 10:21:24 af ibot »

RH

• Hero Member
« Svar #11 Dato: August 10, 2012, 12:10:41 »
hej igen

og tak for svar.

jeg vil lige tænke over det, - den anden kostede 5000kr, og den havde gearkasse, og nok også en anden kvalitet, så denne må være billigere ;)

hvor bor du henne?

vh Rasmus

ibot

• Hero Member
« Svar #12 Dato: August 10, 2012, 13:19:43 »
Det er rigtigt, en Myford regnes for at være en rigtig god maskine til hobbybrug.
Dog har den ikke prismevanger, og man skal passe på ikke at købe et eksemplar, der er slidt for meget.
Der er dele af den, der er fremstillet af den til tider problematiske zink-legering zamak, og spindlen løber i glidelejer, hvilket er fint nok, hvis man finder en maskine, der er passet med smøring.
Jeg indrømmer, at hvis jeg vandt i lotto, ville jeg være fristet af en helt ny og ubrugt:

http://www.ebay.de/itm/New-Myford-ML7-Lathe-with-New-Gearbox-/221093076464?pt=UK_Home_Garden_PowerTools_SM&hash=item337a2c9df0

Ellers kan man vel snart ikke få andet end kinesermaskiner i den størrelse.
Og de fleste, der tilbydes, er udstyret med en frekvensomformer, så man sparer gearkassen. Det medfører en betydelig ringere trækkraft ved lave omdrejninger.

Jula i Sverige sælger stadig en lignende maskine til en rimelig pris. Det er så også uden understel.

http://www.jula.se/metallsvarv-b20-il-253051

http://www.ebay.de/itm/Drehmaschine-Drehbank-BV-20L-1-/140780065089?pt=Industriemaschinen&hash=item20c7255141

Som sagt skulle den egentlig ikke sælges endnu, men nu vi snakker om det, vil jeg muligvis prøve at sætte den til salg på dba, og se, hvad jeg kan få for den.
Man er jo ikke  så glad for at sætte for meget til, når den skal sælges.
 :(
Den står forøvrigt i Hvidovre.
« Senest Redigeret: August 10, 2012, 14:42:50 af ibot »

RH

• Hero Member
« Svar #13 Dato: August 11, 2012, 22:17:22 »
hej igen

tak for info, -jeg vil ikke afvise jeg er interesseret, men vil lige tænke over det.

imellemtiden har sælger af myford´en ringet, og sagt den anden køber sprang fra, -og om jeg stadig var interesseret. -han har sendt disse billeder, -hvad siger i om den?  - skal den ikke have et koblings håndtag, til højre for rem-gearkassen? syntes den mangler?

hvad må en maskine i denne stand koste?  er de de 5000kr værd? ( ud fra billederne )

jens

• Hero Member
« Svar #14 Dato: August 11, 2012, 22:57:30 »
På billedet er maskinen da ok du, der er jo en gammel maskine.
Vangerne se dog ud til at være lidt slidte, men kan skal jo ud og "rykke" i maskineriet for at vudere om den er slidt.
Kontroler for slør i hovedlejer, og i slæder mv.
Jeg synes prisen er i overkanten, men de er generelt ikke billige, en lidt pænere maskine koster rask vær 7 - 9000 kr.

Tænk over det er med glidelejer i hovedspindlen, og at der er fladvanger.
Overvej også lige en extra gang, om den er stor nok, til dit brug.
Det ser ikke ud til der er tandhjul og banjo, så du kan ikke skære mm gevind-
Du spurgte også om hvor mange mm spån, "Kineserbænken" kunne tage, Motoren på Myforden, er vel på omkring ½ hk, samt den er med fladvanger, så her kommer du heller ikke til at køre de helt store spåndybder.

Jeg har selv en Boxford med en 2 Hk motor (1.5 kw) her køre man hurtig motoren i knæ hvis man sætter for stor spån for, men motoren passer fint til bænken.
Nu er det jo hobby, men jeg kommer nok ikke over 2 mm i spåndybde i stål, som regel køre jeg kun 1 mm spåndybde.
Selvfølgelig med HM platter,, jeg bruger mest DCMT platter, til skrub bruger jeg dog tiltider en CNMG.

Jeg er rigtig glad for Boxforden, selv om jeg har drejet i mange år på store maskiner.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.