Forfatter Emne: Justeringsliste ved duehale ???  (Læst 10380 gange)

ksor

• Gæst
Justeringsliste ved duehale ???
« Dato: Juli 09, 2012, 15:48:55 »
Jeg synes flere af kontraskruerne ved mine justeringslister er blevet "lidt for korte", hvilket vel er det sammen som, at justeringskilen med tiden er blevet for tynd !

Jeg blev opmærksom på problemet i forbindelse med tilpasning af listen til fræseplanet på min gamle VPF-1, som jo startede med at være ALT for tyk, og dermed ikke engang kunne nå hen til kontraskruen i den "tynde" ende.

Er det tilrådeligt at lægge en tynd messingplade BAG VED justeringslisten i hele dens længde for igen at få mere justeringsinterval på skruerne i listens længderetning ?

Palle

• Gæst
Sv: Justeringsliste ved duehale ???
« Svar #1 Dato: Juli 09, 2012, 17:19:39 »
Så skal du lige forklare, om det er en liste eller en kile?
Er det førstnævnte, så skal du vel bare have længere skruer. Er det sidstnævnte, så kan du bruge et eller andet mellemlæg.
Messing er noget lort! Papir er faktisk bedre. Det bedste er hårdtvalset stål af samme slags, som man laver søgerblade af.
Allerbedst er nok en tykkere kile.

Noget helt andet. Du læser for mange engelsksprogede hjemmesider. På dansk er en duehale= røven på de irriterende bæster ved pølsevognen.
Det hedder en svalehale på dansk. Iøvrigt fra tysk Schwalbenschwanz.

ksor

• Gæst
« Svar #2 Dato: Juli 09, 2012, 17:36:26 »
Det ER kiler - ja, på alle mine maskiner - forskellige fabrikater !

Jeg er bare begyndt at interessere mig for at få den justeret, og derved opdagede jeg, at kontrabolten i den "tynde ende" faktisk på dem alle er næsten skruet helt ud !

Ja, nye kiler er selvfølgelig det bedste, men det er jo en større udskrivning end hele parken har kostet ! ;D

Jeg vil bare have mulighed for at justere dem i et lidt større interval.

Papir  :o :o :o - det må da være en spøj !

Hvis man ikke ligefrem er ornitolog så er duer og svaler vel et fedt - de flyver da begge ... ja, dovetales ... vi skal selvfølgelig bruge de rette ord, men det gik jo alligevel !

Jeg må se, om jeg kan finde noget hårdtvalset stål.

Palle

• Gæst
« Svar #3 Dato: Juli 09, 2012, 19:21:12 »
Hvis den "tykke" ende af kilen stadig stikker lidt udenfor, så kort lidt af i den "tynde" ende, det støtter alligevel intet.
Messing, eller endnu værre kobber, bliver deformeret meget nemt (bliver tyndere), det gør papir ikke.
Når du har fundet ud af, hvor tykt mellemlæg du har brug for, så ved du også hvad du skal være på udkig efter, hvis du falder over noget stålfolie.
Det kan være svært at skaffe.

Jeg synes nu ikke helt, at det er ligemeget, hvad tingene bliver kaldt. Det ender med, at der bliver talt flere forskellige slags dansk, alt efter hvad folk har af
favoritsprog på nettet. Svalehale har det altid heddet på dansk.

ksor

• Gæst
« Svar #4 Dato: Juli 09, 2012, 19:25:27 »
Jamen, jeg si'r jo også vi skal bruge de rette ord  ;D

j håndstad

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Juli 09, 2012, 19:27:38 »
Hvorfor spørger du egentlig,hvis kilen er blevet slidt så laver du en ny,jeg mener du har en fræsemaskine. :)
Mvh Jørgen.

Palle

• Gæst
« Svar #6 Dato: Juli 09, 2012, 19:58:09 »
Ja gid det var så simpelt at lave en ny kile.
Jeg skal selv have lavet en til tværslæden på bænken, men det kræver udstyr, som jeg ikke har (endnu)!

ksor

• Gæst
« Svar #7 Dato: Juli 09, 2012, 21:10:22 »
Det er over mine evner !

j håndstad

• Hero Member
« Svar #8 Dato: Juli 09, 2012, 23:33:55 »
Øvelse gør mester  :)

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #9 Dato: Juli 10, 2012, 00:55:55 »
Nu håber jeg at udtalen er rigtig??
Hvis det bare er almen slid så er det meget lidt der skal på. Måske 1 tidende del mm er formeget. Med elektrolyse kan man pålægge et lag krom mikkel hårforkrom, Eller hvad sådan noget nu hedder En mulighed er her.
http://www.scancrom.dk/
Hans

ksor

• Gæst
« Svar #10 Dato: Juli 10, 2012, 06:29:19 »
0,3 til 0,5mm vil gøre, at justereskruerne i begge ender er sådan ca. "halv brugte" - hvis I forstår, hvad jeg mener.

Elektrolytisk at lægge et ekstra lag på, vil "koste" og måske lige i overkanten på så gamle og slidte maskiner som mine.

- så jeg vil da prøve det med papiret, selv om jeg synes det lyder utroligt - prøves skal det da !

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #11 Dato: Juli 10, 2012, 09:32:11 »
Den med papir tror jeg ikke rigtig på, så skal det da være noget speciealt type ?
Hvad med når det bliver udsat for køle smøre væske, så vil det blive for tyk og klemme, eller også vil det gå i opløsning , og så er det om igen.
Nej som gammel automekaniker, fra dengang biler skulle starte med håndsving, der brugte vi messing til justering af motor og gearkasse. Hvis man kom til at skrappe lidt formeget af et pandeleje så kunne et 0,05 mesing gøre skaden god igen
Så mit forslag er brug messing, og det kan du selv banke lidt ud med en glat hammer og få det til at passe
Hans

ksor

• Gæst
« Svar #12 Dato: Juli 10, 2012, 11:54:45 »
Messing var jo også min første tanke, og jeg har messing i diverse tykkelser, så det vil nok også bliver brugt, hvis papiret går i opløsning.

Er papiret først oliemættet vil det nu nok kunne holde, men det vil vise sig.

Palle

• Gæst
« Svar #13 Dato: Juli 10, 2012, 11:59:44 »
Messing bliver "splattet" ud efterhånden, det gør papir ikke. Bedst egnet er "telefonbogskvalitet" eller lign. Printerpapir er ikke særlig godt.
Papir optager olie, men beholder tykkelsen, og bliver tilmed klistret fast, det kan være svært at skubbe kilen ind uden at beskadige det.

mhh

• Hero Member
« Svar #14 Dato: Juli 10, 2012, 12:00:35 »
Nu kommer jeg selv fra tid til anden med alt for direkte oversatte ord. Hehe. Men lige med 'dovetail' synes jeg er lidt speciel da formen rent faktisk ligner en svalehale og ikke en duehale.

Jeg har ofte før set olievædet papir blive brugt som mellemlæg (sidst for 14dage siden da jeg skiltr rundbordet på min notstikker ad) men dog aldrig ved en kile? Men som jeg ser det skal papiret nu nok holde så snart at kilen først sidder som den skal