Forfatter Emne: Skruekompressor ???  (Læst 17215 gange)

ksor

• Gæst
Skruekompressor ???
« Dato: Juni 29, 2012, 19:56:47 »
Har nogen af jer forstand ud i skruekompressorer ?

Jeg vil gerne have en kompressor, som virkelig kan give noget luft UDEN at larme, da jeg bor i et villakvarter.

Det er til hobby (plasma cutter), så derfor er de "store skabsanlæg" på >10KW ikke interessante.

Jeg faldt over denne i "Den blå avis" http://www.dba.dk/skruekompressor-hydrovane/id-83814964/

Vil det kunne føre til en brugbar kompressor f.eks. sammen med en motor og 1 eller 2 33Kg gasflasker ?

Palle

• Gæst
Sv: Skruekompressor ???
« Svar #1 Dato: Juni 29, 2012, 21:01:43 »
De larmer af H... til!

Palle

• Gæst
« Svar #2 Dato: Juni 29, 2012, 21:03:48 »
De viste Hydrovanes er ikke skruekompressorer.
Det er lamelpumper. Larmer noget mindre.

ksor

• Gæst
« Svar #3 Dato: Juni 29, 2012, 21:04:58 »
Skruekompressor ... larmer - ja, men sammenlignet med en traditionel stempelkompressor, så larmer vel ikke eller .... ????

Palle

• Gæst
« Svar #4 Dato: Juni 29, 2012, 21:19:06 »
Selvom der står i dba, at det er skruekompressorer, så passer det bare ikke. Det er lameltypen. Hvis du laver et lydisoleret udhus til den, så er den ikke slem at høre på.
Hydrovane har ikke brug for tank, den kører uden pressostat, og leverer luft efter behov. Bruger man mere end den kan klare, så begynder den at sende olie ud
i anlægget.

jens

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Juni 29, 2012, 22:37:58 »
Er det ikke en voldsom stor kompressor,hvis det kun er til plasmaskæren?

Hvad med noget i den her stil, hvis man forbedre luftfiltrene, dæmpes støjen betydeligt.

http://www.dba.dk/kompressor-stenhoej-den-er/id-84021098/
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Dr. Metallic

• Gæst
« Svar #6 Dato: Juni 29, 2012, 23:01:34 »
Har du overvejet at sætte en buffer-tank til din eksisterende kompressor? Dette for lige at give dig lidt ekstra luft inden den starter.

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #7 Dato: Juni 29, 2012, 23:21:26 »
De larmer af H... til!

Det passer bestemt ikke.

Palle

• Gæst
« Svar #8 Dato: Juni 30, 2012, 00:07:19 »
Max, det kommer lidt an på hvilken type og størrelse kompressor du mener?
Små H. Nyborg typer er pisseirriterende at høre på, uden at de giver ret meget luft.
Hydrovane larmer væsentligt mindre, og giver MEGET luft, hvis den er i orden.

Min erfaring med skruetypen er begrænset til en Stenhøj på 20kW, den STØJEDE!
Den fik årligt service af Stenhøj. Ellers stod jeg for almindeligt vedligehold.

Hydrovanen vedligeholdt jeg også igennem mange år, men den fik også et årligt tjek med skift af lameller og lign. af firmaet selv.
Den blev på et tidspunkt skiftet ud med en FF 3-stemplet, som ikke larmede ret meget(15kW).

Man skal regne med, at meget luft laver meget ballade, lidt luft laver ikke så meget, når bortses fra de helt billige pumper.
Alle producenter prøver at lave de mest støjsvage, det sælger!

ksor

• Gæst
« Svar #9 Dato: Juni 30, 2012, 07:55:38 »
Selvom der står i dba, at det er skruekompressorer, så passer det bare ikke. Det er lameltypen. Hvis du laver et lydisoleret udhus til den, så er den ikke slem at høre på.
Hydrovane har ikke brug for tank, den kører uden pressostat, og leverer luft efter behov. Bruger man mere end den kan klare, så begynder den at sende olie ud
i anlægget.

SÅ kører (larmer) den vel også konstant, når jeg bruger luft eller .... ?

Palle

• Gæst
« Svar #10 Dato: Juni 30, 2012, 09:07:24 »
Den kører hele tiden, man kan høre når der bliver brugt luft, så ændrer lyden sig lidt.

ksor

• Gæst
« Svar #11 Dato: Juni 30, 2012, 09:19:35 »
Vil præcist dem jeg linker til, med den stand de ser ud til at have, normal være så slidte, at det ikke er værd at gå igang med at restaurere dem ?

Nu skriver du, at Hydrovane IKKE skal have tank, men vil der omvendt være ulemper ved at bruge en tank sammen med en Hydrovane ?

Jeg kan slet ikke forestille mig en "kompressor uden tank" ... mister den ikke "pusten" ret hurtigt ?

Palle

• Gæst
« Svar #12 Dato: Juni 30, 2012, 09:52:53 »
Hvis en Hydrovane ellers er i orden, så mister den slet ikke pusten.
Den jeg har tilset, leverede luft til en større fabrik, som så også havde et kæmpe rørsystem, som har virket som buffertank.
Der var også en mindre stempelpumpe med tank, som var koblet til, så man kan sagtens have en tank.
Men jeg tror ikke, at man kan køre som en almindelig kompressor med start/stop.
Som der står i annoncen, så skal der bruges 7,5 HK motor, og den starter direkte på trekant.
Jeg tror ikke at den kan starte på stjerne, hvis der er tryk på anlægget, kan din tavle klare det?

jens

• Hero Member
« Svar #13 Dato: Juni 30, 2012, 10:10:54 »
Min 5.5 hk Stenhøj, kan lige akurat starte direkte op, på 16 ampere sikringer, og den er med trykaflastning, så den starter op uden tryk.
Til at starte med, havde jeg 16 amperes sikringer, der sad i "æg" der skulle der skiftes til træge sikringer ellers sprang de.
Senere har jeg fået en ny sikringstavle med små sikringer, der sidder i skuffer, de springer ikke.
mvh jens

jens

• Hero Member
« Svar #14 Dato: Juni 30, 2012, 10:11:30 »
Direkte start er jo i trekantskobling! (der er ikke andre muligheder min motor)
« Senest Redigeret: Juni 30, 2012, 10:13:22 af jens »