Forfatter Emne: Manual Emco Maximat V10  (Læst 12115 gange)

kph

• Newbie
  • *
Manual Emco Maximat V10
« Dato: April 25, 2012, 09:22:43 »
Hej
Jeg er netop blevet den lykkelige ejer af et eksemplar af overnævnte drejebænk, og har da også modtaget en manual, med desværre på tysk!
Skulle der være nogle som har en kopi på engelsk ( eller et link) ville jeg blive glad.  

Så vil jeg også spørge ud i det det udemærkede forum, om nogle har erfaring i brug af en fræser som er måmonteret drejebænken?
En sådan var ikke med i købet, og jeg spekulere på om det er ulejligheden vær at "finde" en sådan.
 mvh
Karl Hansen

Hans Ingvorsen

• Hero Member
Sv: Manual Emco Maximat V10
« Svar #1 Dato: April 25, 2012, 09:50:01 »
Hvis du forstår at bruge en drejebænk, så tror jeg ikke at du har brug for en manual. Skulle der være enkel ting så skriv det ind på google og få det oversat der.
Det med at bruge en drejebænk som fræser har jeg aldrig set at der er kommet noget godt ud af, det er ikks stiv nok og det er som om at det vender forkert, Ja der er nok andre læser som har andre mening om det. Så heler finde en gammel søjle bormaskine og monter et krysbor. Det kan findes på auktion eller dba for små penge. Men en god gammel pedersen er at foretræke
Hans

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #2 Dato: April 25, 2012, 10:44:54 »
De sælges på nettet til omkring $35:

http://www.ebay.com.au/itm/EMCO-Maximat-V10-P-Mentor-10-Metal-Lathe-Instruction-Manual-0299-/290686534769?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43ae448471

Reservedelslisten er nok vigtigere. Den kan downloades her:

www.emcomachinetools.co.uk/ProductDetails/EMCOHobbymaschinen/InstructionManualsandSparePartsEmco/tabid/260/Default.aspx

De forskellige oplysninger om omdrejninger, tilspænding osv. står sikkert på maskinen selv. Resten kan du lære en masse om på http://fagteori.dk/. Det, der ikke er til at forstå, spørger du bare om her på forum, så kommer der en masse svar og vejledninger fra kyndige folk  ;)

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #3 Dato: April 25, 2012, 10:46:05 »
Det med at bruge en drejebænk som fræser har jeg aldrig set at der er kommet noget godt ud af, det er ikks stiv nok og det er som om at det vender forkert, Ja der er nok andre læser som har andre mening om det.
Hans
Hvis valget er mellem ingen fræser og at fræse i drejebænken er valget vel ikke så svært.
Hans har ret i at det ikke er en stiv opstilling med en fræseslæde, men hvis man ikke knokler på kan man godt lave mange ting, det tager lidt tid men vi der er er over 60 år har jo tiden ;D
Jeg har gode resultater med at fræse mindre ting både i stål og alu i min drejebænk og prisen på en fræseslæde er jo overkommelig.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

ibot

• Hero Member
« Svar #4 Dato: April 25, 2012, 11:33:21 »
Der ligger en dansk manual her:

(Skriv Maximat i søgefeltet)

http://peecee.dk/upload/searchuploads

kph

• Newbie
  • *
« Svar #5 Dato: April 29, 2012, 08:16:08 »
Hej alle
Tak for de gode svar, det er jo ikke alt man kan forlange af en bilmekaniker som blev udlært i Morris Maskot
Ibot  gav et udemærket link :)

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #6 Dato: April 29, 2012, 10:37:48 »
Det er nu ikke så galt, jeg er også udlært automekaniker, men det var i Renaukt
Husker at 4 CV den koste 8000 og har set en i dag til 40,000, men det har jeg da givet brød på boret de sidste 40 år
Hans