Tak for svarene.
Dr. Metallic:
Jeg ved godt, at der er firmaer, der lever af at lave tandhjul, og også at de her og nu helt sikker vil være billigere, men jeg ville alligevel gerne kunne lave tandhjul, så det er en investering, der er blevet fremskyndet, ikke en ellers unødvendig.
Hans Ingvorsen:
Jeg har ikke umiddelbart adgang til messing i 8-9 mm tykke plader, og det vil nok være på grænsen for mig at støbe dem selv. Jeg har kun prøvet mig lidt frem med støbning i aluminium, messing er noget lidt andet.
Jens:
Som skrevet har jeg ikke forhørt mig - AJ har lukket for weekenden, men jeg vil også gerne selv kunne lave dem. Iøvrigt tvivler jeg på, at AJ kan finde ud af det, der er ikke nogen manual over netop det udvendige gearsystem til en VM280 V-F (det er hverkan det samme som på VM 280 eller VM 280 V), jeg har efterlyst den flere gange.
Sættet fra linket + akslen med MK2 koster i omegnen af 1400 kr.
Den vilde plan er at lave tandhjul i par. Når der fx. skal bruges en kombination af 50/75 tænder, kunne jeg tænke mig at lave sådan to hjul, og skrue dem sammen med et kugleleje i midten. Det vil gøre skifteriet en del hurtigere, og når først fræserne er i hus og jeg har lært mig at bruge dem, så koster det jo ikke meget. Kombinationerne vil kun dække det øverste og midterste sæt tandhjul, det/de nederste skal kunne trække akslen rundt, så de skal have en not i navet.