Forfatter Emne: Materiale til tandhjul  (Læst 11795 gange)

ErlingSj

• Hero Member
Materiale til tandhjul
« Dato: April 21, 2012, 15:22:18 »
Jeg har til min skræk opdaget, at der er to tandhjul i det udvendige gear, som har en knækket tand.
Jeg har derfor bestilt et sæt modul 1.5 fræsere med holder til, så jeg kan lave nogle nye (http://www.rc-machines.com/index.php?navi_product_2=modul+1%2C5&navi_1=product&navi_product_1=search).

Men hvilket materiale vil være bedst?

De originale er af 8.5 mm tykt støbejern.

Jeg har muligheden for at skære tykke nok støbejernsplader (10 mm) ud af den gamle fræser, jeg er i gang med at hugge op, og lave tandhjul af dem. Der er tilstrækkeligt med pæne, lige sider til at jeg også får noget at øve mig på.
Alternativt har jeg 12 mm alu-plader, ligesom jeg vil kunne finde fladjern, der er tilstrækkeligt bredt.

De nye hjul skal kunne spille sammen med resten af de originale.

Dr. Metallic

• Gæst
Sv: Materiale til tandhjul
« Svar #1 Dato: April 21, 2012, 15:36:07 »
Inden du brænder for meget energi og penge af på de to tandhjul, så skal du lige kende prisen på nye i stål  ;)

I de fleste tilfælde kan de erstattes uden problemer med stål.

Jeg bestilte et stk modul 1,5 40T i efteråret, og prisen endte på omkring 125 kr. Hjulet var med nav og standardbredde på 17mm på tandbanen. Hjulet skal så drejes ud og have stukket en not.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #2 Dato: April 21, 2012, 15:45:45 »
Jeg vil fore slå at du bruger et stk messing. Det kar altid været godt at lave tandhjul af  du kan også få nye prøv www. maedler.de
Hans

jens

• Hero Member
« Svar #3 Dato: April 21, 2012, 16:26:49 »
Har du hørt på, hvad de vil koste som orginale?
Men ellers som der bliver nævnt, er stålhjul i modul 1.5 metervare, som ikke koster det helt vilde.
Messing er fint til tandhjul, det er støbejern og stål også-

Et sæt modulfræser er vel heller ikke helt billigt, for det bestårr vel af ca 6-7 stk fræsere.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #4 Dato: April 21, 2012, 17:45:09 »
Tak for svarene.

Dr. Metallic:
Jeg ved godt, at der er firmaer, der lever af at lave tandhjul, og også at de her og nu helt sikker vil være billigere, men jeg ville alligevel gerne kunne lave tandhjul, så det er en investering, der er blevet fremskyndet, ikke en ellers unødvendig.

Hans Ingvorsen:
Jeg har ikke umiddelbart adgang til messing i 8-9 mm tykke plader, og det vil nok være på grænsen for mig at støbe dem selv. Jeg har kun prøvet mig lidt frem med støbning i aluminium, messing er noget lidt andet.

Jens:
Som skrevet har jeg ikke forhørt mig - AJ har lukket for weekenden, men jeg vil også gerne selv kunne lave dem. Iøvrigt tvivler jeg på, at AJ kan finde ud af det, der er ikke nogen manual over netop det udvendige gearsystem til en VM280 V-F (det er hverkan det samme som på VM 280 eller VM 280 V), jeg har efterlyst den flere gange.

Sættet fra linket + akslen med MK2 koster i omegnen af 1400 kr.
Den vilde plan er at lave tandhjul i par. Når der fx. skal bruges en kombination af 50/75 tænder, kunne jeg tænke mig at lave sådan to hjul, og skrue dem sammen med et kugleleje i midten. Det vil gøre skifteriet en del hurtigere, og når først fræserne er i hus og jeg har lært mig at bruge dem, så koster det jo ikke meget. Kombinationerne vil kun dække det øverste og midterste sæt tandhjul, det/de nederste skal kunne trække akslen rundt, så de skal have en not i navet.

j håndstad

• Hero Member
« Svar #5 Dato: April 21, 2012, 19:56:04 »
Blylegeret eller svovllegeret automatstål vil være et udemærket materiale da det samtidig er let at bearbejde.

mvh jørgen

Dr. Metallic

• Gæst
« Svar #6 Dato: April 21, 2012, 20:35:22 »
Erling@

Du snakker hele tiden om plademateriale til dine projekter, har du overvejet stangmateriale? Det er noget nemmere at arbejde med og kan oftest findes hos de lokale maskinværksteder i kassen med brok og småstykker, og kan sikkert byttes mod småbeløb, wienerbrød eller andre goder.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #7 Dato: April 21, 2012, 22:31:46 »
Plader i dette tilfælde fordi der står en gammel maskine, som jeg kan skære støbejernsplader ud af i stedet for at sælge dem til huggeren for en krones penge pr. kg.
Jeg har fladjern på 100 mm, men det rækker kun til under 66 tænder (skal lave et på 75).
Alu på 150 mm, som kan give mig det største tandhjul på 85 tænder.
Det er da ikke utænkeligt, at jeg kan finde et sted, hvor de bruger automatstål, og hvor jeg kan få lov til at købe en stump eller to, og hvis det er den helt rigtige løsning, kunne jeg da også finde på at gøre det, men de andre materialer er bare lige ved hånden.
Det jeg er i tvivl om er, hvad der vil ske, hvis jeg sætter et alu- eller fladjernstandhjul ind mellem to støbejernshjul, og om der overhovedet er styrke nok i alu til det brug.
(Jeg er også i tvivl om, hvor mange forsøg jeg skal gøre, før jeg får et brugbart resultat).

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #8 Dato: April 22, 2012, 01:08:19 »
Det jeg tænker på, At det støbejern fra den gamle maskine, er det ikke så groft at hvis du hælder vand på den ene side så løber det lige i gennem som en si. Støbe jern har en stor truk styrke, men en lille trækstyrke. Så det vil ikke være holdbar til tandhjul. Jeg har foreslået messing som er stærk og sejt. Hvis du vil gøre det rigtig godt, så få fat i ST 70 og lav dit hjul som det skal være. Og så tager du en svejsebrander og laver yderkrans så den bliver blå. Hvis du gør det godt og rigtig så bliver der aldrig problemer mere med det tandhjul.
Ps det skal køle langsom af ,du må ikke komme det i vand
Hans

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #9 Dato: April 22, 2012, 02:09:02 »
Jeg kan ikke sige noget om kvaliteten af det støbegods, i det mindste ikke før jeg prøver at lave noget i det. Toppen af kroppen er udformet med svalehaler til slæden, og de ser bestemt ikke porøse ud, så mon ikke resten af den del også er i orden. Det er en maskine lavet i Schweitz, så kvaliteten er nok ikke helt ringe.
ST 70 er så vidt jeg kan finde ud af en tysk betegnelse, der i EN 10025-2:2004 svarer til E 360.
Jeg aner ikke, hvor jeg skulle kunne finde den type i korte længder (og 6 meter vil koste i omegnen af 1100 kr, og fylde op resten af mine dage i værkstedet).

Hvad opnår jeg ved at varme tænderne op til blå og køle dem langsomt af?

Dr. Metallic

• Gæst
« Svar #10 Dato: April 22, 2012, 08:33:13 »
Stop lige inden du slagter den maskine....Nøjagtigt hvilket fabrikat er den?

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #11 Dato: April 22, 2012, 11:28:59 »
Den er slagtet, så det vil jeg ikke røbe.
Slæden er delt, så den kan bruges på drejebænk/fræser, kølevandspumpen til enten drejebænken eller Pedersen-fræseren, lampe til drejebænken og nu snart plader ud af kroppen.

j håndstad

• Hero Member
« Svar #12 Dato: April 22, 2012, 19:17:11 »
Nu har du jo set hvad der sker med støbejernstandhjul nemlig en eller to knækkede tænder så det behøver du ikke tænke på at lave de nye i.
Jeg har selv lavet det samme nummer og lavede så et nyt i automatstål.
Jeg manglede også et sæt på 10 stk. når jeg skulle lave gevind med andre stigninger end det maskinen kunne med standard tandhjul, dem lavede jeg dels i alu til de store hjul og messing til de små, det virker fint da hastigheden jo ikke er særlig stor ved gevindskæring.

Mvh Jørgen.

PS. Du burde måske finde den tråd der omtaler fremstilling af tandhjul jeg tror det var Jens der fandt en omtale af hvordan man selv lavede en fræser, både Jens og jeg selv lavede vores tandhjul og fræser efter den metode.

jens

• Hero Member
« Svar #13 Dato: April 22, 2012, 20:28:58 »
Mon ikke det er denne tråd, Jørgen tænker på?
http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=168.0

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #14 Dato: April 22, 2012, 20:37:32 »
Nu har du jo set hvad der sker med støbejernstandhjul nemlig en eller to knækkede tænder så det behøver du ikke tænke på at lave de nye i.
Nu havde jeg både tænkt og handlet, inden dit indlæg, så om ikke andet kan de to plader jeg har gang i da bruges til at øve sig på.
Sanistål har kun runde og sekskantede stænger i automatstål, ikke fladjern.
Men vil du mene, at jeg er bedre tjent med at lave dem i alu end i støbejern?