Forfatter Emne: Beregninger omkring fræsning  (Læst 12825 gange)

ErlingSj

• Hero Member
Beregninger omkring fræsning
« Dato: Januar 27, 2012, 17:27:29 »
Jeg har sat en fræsersøjle på drejebænken, og vil meget gerne høre, om disse beregninger er rigtige:
http://fagteori.dk/fraese/skaeredata.html siger:
Emne Stål 30-40 Fræser 12 mm med 3 skær. Sz = 0.056 rpm = 796, beregnet tilspænding 134 mm/min

Hertil er jeg sikker.

Men det er drejebænken, der styrer tilspændingen, og på den er tilspændingen jo et antal mm pr. omgang - uafhængigt af den hastighed bænken roterer med.
Jeg har beregnet dette:
Laveste tilspænding 0,07 (regner med at det er mm/omg)
134 / 0.07 = 1914 RPM.
Alternativt kan jeg så vælge en dobbelt eller firdobbelt tilspænding på drejebænken, mod at nedsætte RPM til det halve eller kvarte.

Er fremgangsmåden korrekt?

En anden ting: kan jeg forvente at tilspændingen er den samme på hoved og tværslæde?

PS. Selv om den på alle måder lever op til de værste ting man kan sige om kinesermaskiner, så er jeg glad for den. Den er ikke dybfrossen ligesom min koldsav og Pedersen, det i sig selv er en rigtigt god ting og den tager ikke plads op i mit overmaskinerede værksted.

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
Sv: Beregninger omkring fræsning
« Svar #1 Dato: Januar 27, 2012, 17:43:19 »
Selvfølgelig kan du regne med Frylunds Fagteori  ;D
De skæredata der er opgiver er under optimale forhold, og det er din opstilling jo ikke, så du skal reducerer på de forskellige parametre, hvor meget er svær at sige, det er her håndværket kommer ind i billedet.
<En anden ting: kan jeg forvente at tilspændingen er den samme på hoved og tværslæde?>
Nej
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Januar 27, 2012, 18:35:11 »
Jeg stoler blindt på de resultater, der kommer fra hjemmesiden.
Det er måden at beregne hvilken tilspænding der reelt er på drejebænken jeg var lidt usikker på.
Men jeg kan forstå på dig, at jeg skal ned og tælle hvor mange mm tværslæden kører på 1 minut ved 1000 omdr, og så regne ud fra det.
Omdrejningerne beregner jeg altid ud fra det laveste tal i intervallet, her de 30. Det samme gælder, når jeg finder omdrejninger i forbindelse med drejning.

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #3 Dato: Januar 27, 2012, 19:42:59 »
Man kan til nød beregne omdrejningerne på fræseren ud fra en given skærdata, men alle andre parametre er afhængig af forholdene omkring den enkelte opgave.

Tilspændingen skal jo vurderes ud fra ting som, antal af skær, spånafgang på fræseren, fræsetype, stabilitet af emne, stabilitet af opspænding og maskine, køling, smørring og en helt masse andre ting.

Så det er ting der skal læres, ikke beregnes, så ud i værkstedet og prøv dig frem og lær.

Husk at erfaring er lig mængden af ødelagt værktøj.

Palle

• Gæst
« Svar #4 Dato: Januar 27, 2012, 20:27:59 »
Kan du ikke koble tværslædetilspændingen til og dreje spindelen f.eks 10 omdrejninger, og se hvor meget den flytter sig ved en given indstilling på gearkassen,
så kan du jo hurtigt lave en udregning over forskellen mellem længde og tværslæde.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Januar 27, 2012, 21:44:09 »
Jo.
Jeg stod og talte omgange pr. minut. 1 omgang = 4 mm. Skal lige have regnet lidt på tallene og lavet en tabel over dem.
Hvis Max ellers har ret i sin påstand, er jeg nu lidt mere erfaren end jeg var for et par timer siden. Hjørnerne på min fræser gik til, da jeg fræsede en 15 mm plade lige i enden.
Den første ende tog jeg oppefra med 1 mm dybe fræsninger, den anden i fuld højde fra siden. Den sidste løsning var den bedste.
Nu har Max jo heldigvis fremvist en lille skruestik, som kan bruges til fx. at slibe en fræser, så når de 117 andre ting jeg lige skal lave først er færdige, kommer der nok en løsning flyvende.

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #6 Dato: Januar 27, 2012, 22:20:42 »
Du må da have en skala med tilspændinger, for både længde og tvær tilspænding.
Omd/min x tilsp = tilsp i mm/min
/Frylund

Palle

• Gæst
« Svar #7 Dato: Januar 27, 2012, 23:52:12 »
Og så tror jeg at den er aldeles uegnet til medfræsning.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #8 Dato: Januar 28, 2012, 00:19:41 »
Du må da have en skala med tilspændinger,
Der er kun en skala med tre tal til hver kombination af tandhjul (til skift mellem A, B og C på et greb).
Så hvis ikke de to kører med samme tilspænding har jeg kun stopuret.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #9 Dato: Januar 28, 2012, 00:21:38 »
Og så tror jeg at den er aldeles uegnet til medfræsning.
Den er bedre til modfræsning, men det er min gamle Pedersen nu også.
Jeg kører langsomt mod, og 4 gange så hurtigt med for at komme tilbage. Det går fint.

Palle

• Gæst
« Svar #10 Dato: Januar 28, 2012, 00:42:08 »
Har du prøvet det jeg skrev længere oppe, med at dreje spindelen 10 omgange og se resultatet. Ikke noget stopur, bare et mærke på spindelen og drej med hånden.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #11 Dato: Januar 28, 2012, 01:22:38 »
ikke endnu, men det kommer i morgen.

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #12 Dato: Januar 28, 2012, 08:35:31 »

Når det nu drejer sig om fræsning, ja så har man vel strengt taget brug for at vide tilspændingen som mm pr. omd.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #13 Dato: Januar 28, 2012, 09:39:50 »
Max:
Frylunds formel ender i mm/min. og da der ikke er nogen sammenhæng mellem omdrejningerne på de to motorer er jeg nødt til at finde det rigtige omdrejningstal til drejebænken ud fra dens mm pr. omd.

Palle: Det tip med de 10 omgange gav svaret.
De to slæders skalaer rykker sig begge 0.7 mm med en tilspænding på 0,07 (lidt på øjemål, men tæt nok).
Så skal jeg bare huske, at tværslædens skala måler diameter, ikke radius.
For at få samme fart skal der dobles op på tværslæden, så passer pengene.
Tak for ideen, den slår min ide med uret.

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #14 Dato: Januar 28, 2012, 15:54:00 »

Når det nu drejer sig om fræsning, ja så har man vel strengt taget brug for at vide tilspændingen som mm pr. omd.
Beregning af tilspændingen på en fræser:
1 beregn skærehastigheden for fræseren Vc
2 find tilspændingen pr tand fz
3 udregn bordtilspændingen  vf
Til disse beregninger bruges et regnehjul
/Frylund