Forfatter Emne: Spindel lejer i drejebænk  (Læst 8198 gange)

Hans Ingvorsen

• Hero Member
Spindel lejer i drejebænk
« Dato: Januar 16, 2012, 15:19:20 »
Spindel lejer i en drejebænk, hvordan er de lavet. Er det kuglelejer , rullelejer eller er det konisk lejer. Kan de justeres og skal de justeres. Ja det er ren nysskerrig. Jeg har ikke noget som skal adskilles. Jeg tænkte at sådan erfaren folk måtte vide noget. Når jeg tager låget af gearkassen på drejebænken så sidder der et leje i hver ende, på omkring en diameter på 100 mm eller mere, men er næsten helt lukket så kan ikke rigtig se noget. Der er et olie rør som føre der til så de er tryksmurt fra olie pumpen.
Hans

jens

• Hero Member
Sv: Spindel lejer i drejebænk
« Svar #1 Dato: Januar 16, 2012, 16:06:33 »
Jammen det kan være alle de typer du nævner, samt på ældre bænke kan det være glidelejer.
Mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Bj@rne

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Januar 16, 2012, 19:30:24 »
Olie tryksmurte bronce glidelejer, de står af hvis oliepumpen står af, en af de bedre opgave da jeg stod i lære, lavede nye lejer til en VDF hvor pumpen var stået af (tandhjulspumpe) renoverede pumpen og lavede nye lejer  ;D

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Januar 17, 2012, 09:12:09 »
Tak for svar: Det er ikke glidelejrt. Men der var så ikke rigtig nogen som vidste noget om det her emne, men det er heller ikke noget man skruger i hverdag
Hans

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #4 Dato: Januar 17, 2012, 09:26:23 »
Tak for svar: Det er ikke glidelejrt. Men der var så ikke rigtig nogen som vidste noget om det her emne, men det er heller ikke noget man skruger i hverdag

Hvad er det egentlig du vil vide ?

Man kan jo ikke sige noget entydigt om lejer i en drejebænk da der næsten findes lige så mange systemer som der findes drejebænke.

Formuler dit spørgsmål helt præcis, så får du også præcise svar.

jens

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Januar 17, 2012, 11:37:45 »
Jammen det kan være alle de typer du nævner, samt på ældre bænke kan det være glidelejer.
Mvh jens

Ja som jeg skrev, kan det være alle typer, og jeg har da set en del drejebænke, i adskildt tilstand, så jeg synes da selv jeg ved lidt om emnet.
Men kan selvfølgelig ikke vide hvad der sidder i din bænk, men et kvalifiseret gæt kunne jo være koniske rullelejer, som kan justeres op.
Mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #6 Dato: Januar 17, 2012, 11:47:09 »
Hvis du har mulighed for at tage et billede, og ligge det ind her, kan vi nok sige hvad det er for nogle lejer.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #7 Dato: Januar 17, 2012, 14:44:11 »
Tak jeg har fået at vide hvad der findes, og jeg har ikke brug for at skilde noget ad, det køre som det skal. Men har en gang hørt at det var nogle præcions lejer som koste en bondegård hvis de skulle skiftes, jeg ved ikke om det er rigtig
Hans

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #8 Dato: Januar 17, 2012, 17:03:18 »
Tak jeg har fået at vide hvad der findes, og jeg har ikke brug for at skilde noget ad, det køre som det skal. Men har en gang hørt at det var nogle præcions lejer som koste en bondegård hvis de skulle skiftes, jeg ved ikke om det er rigtig

Det kan det godt være, men som sagt findes alle muligheder.