Her ses mine to gamle Supero'er.
Den grønne blev efter sigende produceret op til 1910.
Læg mærke til, den har dybdestop.
Uoriginal remafskærmning. Mk1.
Fladremmen virker bedre, end jeg først havde antaget.
Den store fordel ved fladrem er, at man kan glide remmen mellem de tre trin uden at skulle løsne motoren.
Og remskivernes diametre er afpasset, så remspændingen er ens i de tre trin.
Denne gamle model har ikke fjederoptræk på spindlen. Man justerer bare til passende friktion, så den ikke falder ned.
Pinden med håndgrebene har den finesse, at der sidder en fjederbelastet kugle i akslen, der bevirker, at pinden heller ikke bare falder ned.
Rødvig Maskinfabrik lå på Fyn.
Altså ikke i Rødvig, som er kendt for sit meget fine Skibsmotormuseum, som iøvrigt er et besøg værd!
Erling:
Har du målene på motorremskiven til den grå model?
Den mangler jeg nemlig.
(Edit: Det er et billede, jeg lige havde liggende, som ikke var beregnet til offentliggørelse. Så havde jeg nok lige ryddet lidt op.)
Nyere model V15 med trinløs variabel hastighed.
Også solgt som Hamo T15.