Jeg vedhæftede en oversigt over skærehastighed i et tidligere indlæg.
Her står i søjlen "Materiale"
Ulegeret stål
---
Legeret stål
(legeringselementer ≤5%)
---
Højtlegeret stål
(legeringselementer > 5 %)
---
osv.
Det er de 5% jeg refererer til.
I Huusoms link findes Böhler 510K
Her står de forskellige stoffer og mængder der er legeret med stålet. Ialt omkring 2.5%
Böhler opgiver en skærehastighed på 260 - 150 m/min ved en standtid på 30 min. og en spåntykkelse på 0.5 mm. De to tabeller passer altså sammen.
Hvis jeg går den anden vej, og sætter skærehastigheden til 80, diameter til 16, så ender jeg på 1592 rpm ifølge Frylunds beregner. Det skal jeg så tage en spån på 8 mm eller mere ifølge Böhlers tabel for at få til at passe.
Det er sandsynligt at jeg læser de to tabeller helt forkert, jeg kan bare ikke komme frem til andet.
Jeg kan konstatere, at jeg får små velformede spåner ud af det ved en hastighed mellem 650 og 750 rpm og en tilspænding mellem 0.07 og 0.28 - jeg ville bare så gerne forstå, hvorfor der er så stor forskel på det Frylund og diverse tabeller siger, og så det jeg kan se med egne øjne.
(Iøvrigt siger Frylunds side, at den største tilspænding med en næseradius på 0.4 er 0.16, hvis overfladens ruhed ikke skal blive for stor. Stangen skal bruges på min Tormek vådsliber, hvor der skal kunne køre diverse værktøjer frem og tilbage uden modstand, så ruheden betyder en del.)