Forfatter Emne: Beregning af omdrejninger  (Læst 22545 gange)

ErlingSj

• Hero Member
Beregning af omdrejninger
« Dato: December 21, 2011, 14:26:24 »
Når jeg har en stang meterstål på 16 mm og beregner omdrejningerne ud fra en skærehastighed på 150 m/min så ender jeg på http://fagteori.dk/dreje/skaeredata-dr.html med en hastighed på 3183 rpm eller 70% højere end min bænk overhovedet kan køre.
Med en tilspænding på 0.07, spånbredde 0.5 mm og en hastighed over 750 rpm danner der sig lange, meget varme spåner - hvis jeg forstår fagteorien rigtigt er det tegn på for hurtig rotation.
Hvad er det lige at jeg gør galt?
(Platten er en ccmt)

Palle

• Gæst
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #1 Dato: December 21, 2011, 15:00:40 »
Hvor har du den skærehastighed fra?

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #2 Dato: December 21, 2011, 15:12:38 »
Hvor har du den skærehastighed fra?
Det kan jeg ikke længere huske, men den er her

jens

• Hero Member
« Svar #3 Dato: December 21, 2011, 15:19:18 »
Nu er der jo mange andre faktore, end skærehastighed som spiller med.
Men 750 o/m det lyder ikke af meget til en ø 16 mm aksel, så kan du bruge et toolbits stål ;D

Plattetype og spånbryder/ er det en skrub eller slet platte. Næseradiusen kan også spille ind, ved så små spåner, jeg vil sige at en næseradius 0.4 ville være passende.
Normalt er der kun en vej, hvis spånerne ikke brydes, det er større tilspænding.(hvis platten passer til opgaven)

Men da ikke mindst hvilket materiale er det du drejer i?

Prøv at sætte ind, hvilken plattetype du bruger, samt hvilket materiale.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #4 Dato: December 21, 2011, 15:36:21 »
Det er en ccmt 060204 platte
Stålet er meterstål, men om det er over eller under 5% legeret ved jeg ikke. Forskellen er 130 m/min til 150 m/min hvilket i beregneren giver hhv 2586 rpm og 2984 rpm for en 16 mm aksel.
Større tilspænding vil give problemer med at få et lige resultat. Stangen skal ende med at være 125 mm Ø16 og 250 mm Ø12.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #5 Dato: December 21, 2011, 20:03:26 »
Endte med fuld fart og lange spåner. Det gjorde ingen forskel om jeg havde 0.07, 0.14 eller 0.28 i tilspænding. Alle tre gav lange spåner alligevel.

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #6 Dato: December 21, 2011, 20:14:09 »
Det er en ccmt 060204 platte
Stålet er meterstål, men om det er over eller under 5% legeret ved jeg ikke.

Nu er jeg ikke hel klar over hvad meterstål er og hvad du mener med 5% legering.
Normal betegner vi stål efter dets trækstyrke f.eks. Er stål 37 almindeligt blødt stål det kan så være legeret med bly så det bliver nemmere at bearabejdes og kaldes automatstål.
Du skal eksperimenterer med omdr. Tilsp. og spåndybde (a mål).
Start med at køre så tæt på den rigtige skærehastig som din bænk kan, øg tilspændingen hvis ikke spånen er tilfredsstillende. Kan du ikke øge tilspændingen mere så prøv og sænke hastigheden. Jo mindre a mål jo større er risikoen for lange uhåndterlige spåner.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Dr. Metallic

• Gæst
« Svar #7 Dato: December 21, 2011, 20:56:50 »
Meter/fodstål = Arne

Giv den noget mere i tilspænding, så skal den bryde spånen hvis du bruger en platte med 0,4 næseradius.

Huusom

• Full Member
« Svar #8 Dato: December 21, 2011, 21:52:02 »
Det du kalder Meterstål er det fra Sanistål?
For så er det ikke Arne men "Sølvstål" 1.2210 som er sejere end Arne

http://www.lacour-faber.dk/dk/vaerktoejsstaal/datablad_k_510.pdf

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #9 Dato: December 22, 2011, 00:05:29 »
Det du kalder Meterstål er det fra Sanistål?
For så er det ikke Arne men "Sølvstål" 1.2210 som er sejere end Arne

http://www.lacour-faber.dk/dk/vaerktoejsstaal/datablad_k_510.pdf

Ja, det er det og ja, det er ret gummiagtigt at dreje i.
Det kan hærdes, det er derfor jeg har kigget i den tabel jeg vedhæftede under hærdbart stål.
Heri skelnes der mellem under og over 5% legering.
Det ser ud til i det datablad Huusom linker til, at der er under 5% legeret i det.

« Senest Redigeret: December 22, 2011, 00:37:50 af ErlingSj »

Palle

• Gæst
« Svar #10 Dato: December 22, 2011, 00:16:34 »
Det er noget vrøvl med 5%, stål kan hærdes, hvis det har fra ca. 0,5- godt og vel 1,4% kulstof, tror jeg nok.
De 5%, hvad er det?

Palle

• Gæst
« Svar #11 Dato: December 22, 2011, 00:49:00 »
Og til dem, der gerne vil vide det, så har betegnelsen "fodstål" intet at gøre med selve stålet.
Oprindeligt blev stålet leveret i længder på 1 fod, altså 12"(30,5cm). De var slebet mellem pinoler,
og det var det længste, man turde i masseproduktion.
Siden kom centerlessslibning til, og så kom de til at hedde "meterstål", og var en meter lange.
Endnu senere er stængerne blevet til 2 eller 3 meter, men materialet har næsten altid været det samme.
Man har kunnet købe meterstål med 0,1mm spring fra meget lidt til meget stort, altid i samme kvalitet i H7.
Alle stålværker har haft noget, der lignede, og UHB kalder deres for ARNE, andre kalder det for et eller andet med
Sølv, men meningen er jo nok, at materialet er OK.
Til Frylund: St37 er en helt anden snak. Fodstål er værktøjsstål, bare lidt gammeldags.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #12 Dato: December 22, 2011, 00:54:33 »
De 5%, hvad er det?
Det ved jeg ikke, men det datablad Huusom sendte viser C, Si, Mn, Cr og V i forskellige mængder.

Palle

• Gæst
« Svar #13 Dato: December 22, 2011, 01:24:05 »
Du skal kun se på hvor meget kulstof der er i legeringen, alt andet er næsten ligegyldigt.
Kulstof(C) gør, at at de andre mineraler opfører sig, som de skal.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #14 Dato: December 22, 2011, 02:08:40 »
Du skal kun se på hvor meget kulstof der er i legeringen, alt andet er næsten ligegyldigt.
Kulstof(C) gør, at at de andre mineraler opfører sig, som de skal.
Fint nok, men det giver så en hærdbar legering i klassen <5% = en skærehastighed langt over det min maskine kan komme op på.
Det med at ændre tilspændingen som også er blevet foreslået kræver et bøvlet skift af gear, så det bliver ikke i denne omgang. Mit Norton gear kan alene skifte mellem hel, dobbelt og firdobbelt hastighed - det er lidt primitivt.