Hvis jeg lige må blande mig lidt. Min drejebænk har jeg haft i 20 år. Den er lavet i Bulgarien Jeg har altid været godt tilfreds med den. Den kan tage en meter og der er 23 centimeter op til pinolspids. Den har en vægt på 1350 kg. Det står på den. Det sidder en motor på 4 hk. Sådan var den da jeg fik den, men efterfølgende har jeg lavet noget om.
Når man startede motor ved af trykke på en knap, så korte den. Direkte start 380 V 16 A. aldrig har der været nogen problemer i det, men spindlen stod stadig stille. Så skulle man løfte håndtag op eller ned alt efter om man ville have kloen til højre eller venstre om, og i mitter stilling stod kloen stille. Ja sådan var den, men jeg syntes at det var spild af strøm at motor stod og kørte mens jeg stod og målte med skydeleder, så det lavede jeg om.
Jeg spændte kobling fast ved at spænde en fjeder og alt det overflødig trækstænger blev fjernet, nu var der fast forbindelse, så monteret jeg nogle kontakter og relæer til at vende faser, så jeg kunne bruge det samme håndtag til Hø plus Ve løb Ja det bruger man mest når man slår gevind. Der efter blev der så indkoblet en så kaldt soft start ( en blød start ) Det skåner remme ,tandhjul mm. Det funger på den måde at motor bruger mellem 3-5 sekunder for at nå drift fart, om det skal være 3 eller 5 kan jeg selv bestemme ved at skrue på en knap, jeg har valgt 3. Jeg er meget tilfreds med det og det køre godt, men det var også ret dyrt, tror jeg gav kr.2500 for en lille kasse og ved at kende nogen fik det uden moms. Den heder en softstarter
Det har den store fordel at nu køre det hele med rundt og der ved har det også en stor bremse effekt når jeg stopper. Det betyder at når jeg slår gevind så behøver jeg ikke have en så stor fri gang til at stoppe stålet i eller jeg kan vælge at have en stører skærer hastighed.
Et lille luksus problem. Hvis jeg rykker 2-3 mm af rust fri stål alt efter diameter så slår motorværn fra, og så er det knækkede platter til følge. Ja men ellers stor tilfredshed som det kører nu og jeg skal ikke lave noget på tid så det går nok.
I er velkommen til at stille yderlig spørgsmål og i må også komme og se hvordan jeg har stilede det and, så skal jeg give en kop kaffe
Hans