Forfatter Emne: Bygning af smelteovn gasfyret.  (Læst 16471 gange)

jens

• Hero Member
Bygning af smelteovn gasfyret.
« Dato: December 01, 2011, 20:05:44 »
Hej
Jeg har efter lidt søgen på nettet, om smelteovne, fået lidt ideer til at bygge en smelteovn, der er gasfyret.
Selve skallen er svøbet fra en varmvandsbeholder.
Jeg brugte gasbeton multiplader, som "ildfaste sten", fik nogle ganske gratis, på den lokale tømmerhandel. Som havde diverse skader, men fine til mit brug.
Jeg havde en tagpap gasbrænder i forvejen.
Smeltediglen lavet af et rustfast rør, ikke ideelt den køler for hurtig af, når metallet skal hældes ud.
Måske er den for stor, prøver nok med en mindre, men en grafit/keramik digel, er jo nok det bedste.
Jeg prøvede, at lave en støbeform, af gasbeton, ved at bore et par huller, det duede ikke, metallet nærmest kogte, jeg havde tørret den. så det burde ikke være fugt, men emnerne lignede en Svejser-ost ;D
En forvarmet metalform, gav et næsten perfekt resultat, se billedet som støbt, og som afdrejet emne.
Smeltede ca 12 kg messing, af nogle skrot messing, det tog knap et par timer, for enmerne fylde ret meget i forhold til vægten, der kunne kun være 2 stk, i digelen af gangen indtil de var smeltet.
Det kostede omkring 5 kg flaskegas.
Er godt klar over, gasbetong ikke er det mest holdbare, ringene revnede, da ovnen kølede ned, måske de skulle have været skåren i en 3-4 stykke?

mvh jens
« Senest Redigeret: December 01, 2011, 20:31:25 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
Sv: Bygning af smelteovn gasfyret.
« Svar #1 Dato: December 01, 2011, 20:20:52 »
Hej Jens

Det ser rigtig godt ud. Det er så imponerende at se nogen bruge fantasi og opfindsomhed til at forvandle ting der umiddelbart bare ligner skrot til noget meget håndgribeligt og anvendeligt.
Flot gjort.

ksor

• Gæst
« Svar #2 Dato: December 01, 2011, 20:57:22 »
Det ser jo vældigt ud - ærgerligt med de revnede ringe.

5 kg gas - er det ikke meget ?

Vil det ikke give en bedre fordeling af varmen at dreje flammehovedet så det varmer 'rundt om' diglen - sådan synes jeg de fleste 'derude' har lavet deres ovne.

Jeg skal også igang med at lave en ovn af en gammel varmtvandsbeholder, som jeg vil isolere for at holde på varmen. Jeg tror iøvrigt, at man godt kan skrue lidt NED for gassen UDEN at det har betydning for smeltningen - jeg synes mange af de videoer, der er deruden det lyder og ser ud som om der går meget varme til spilde.

Jeg har bagt et par aluminiums barrer af diverse skrot og prøvet at bearbejde en af dem i fræseren - det giver en fin finish !

Jeg er lidt betænkelig ved af smelte messing - er der ikke noget med, at det giver nogle giftige dampe og kan overophedes så det ikke kan slukkes igen ?

Se evt. min hjemmeside - jeg er ikke kommet så langt endnu, men det kommer: http://kelds.weebly.com/stoslashbning.html

Fortsæt endelig med at dokumentere projektet - det bliver spændende at følge med i .... og lære af  ;D ;D
« Senest Redigeret: December 01, 2011, 21:08:45 af ksor »

jens

• Hero Member
« Svar #3 Dato: December 01, 2011, 23:03:35 »
Mange tak for de rosende bemærkninger....

Ja der er helt sikkert plads til forbedringer ;D

Gasbeton ringene, revnede først da ovnen stod og kølede af, jeg har flere multiplader, så når de gamle ringe ikke kan mere, så laver jeg dem i flere stykker, mon så ikke de holder bedre?

Umidelbart ser det fint ud, at brænderen er plaseret vinkelret på dieglen, den ser lige varm ud hele vejen rundt, og flammen omslutter fint digelen.
Jeg havde faktisk overvejet, at sætte den skrå. Jeg har set begge udførelser, på diverse internet sider.
Men det vil da være nemt, at ændre vinklen på brænderen.

Ja det er nok rigelig, med varmetab, ovnrummet kunne jo passende laves lidt lavere, hvis jeg også korter digelen op, den er nok lige i overkanten rent størrelses mæssigt.
Der er en lille konstruktionsfejl i låget, så det slutter ikke helt tæt, men mon ikke en gang asbest snor(eller hvad det nu hedder) kan klare at tætne det.
Jeg startede faktisk, med mindre varme, det gik fint, så blev jeg lidt utålmodig, og gav den fuld gas ;D

Jeg havde også læst lidt om, de problemer der kan være med messing.
Jeg laver det hele udendørs, der har ikke været tegn på det mindste af uregelmæsssigheder.

Sådan lavede jeg forøvrigt hullet i ringene, en træplade med en dorn, som passede til styrehullet i gasbetonen. (man kunne jo også lave den udvendige diameter sådan.
Cirkulær fræsning i gasbeton, på bænkboremaskine :D

mvh jens

Palle

• Gæst
« Svar #4 Dato: December 02, 2011, 14:12:55 »
Er sådan en brænder ikke temmelig støjende?
Jeg tænker på, at de fleste ville være tvunget til at foretage den slags udendørs, og så kan det give problemer med naboerne, hvis det kører i så lang tid.

jens

• Hero Member
« Svar #5 Dato: December 02, 2011, 16:14:00 »
Ja helt støjfri er den naturligvis ikke, men hvis den køre for ½ kraft, er det nu ikke så slemt.

Nu bor jeg så min garage vender ud til en mark, så jeg har ingen problemer med det støjer lidt.

mvh jens

ksor

• Gæst
« Svar #6 Dato: December 02, 2011, 16:49:57 »
Ja, larmen er jeg også lidt træt af, men måske kan der klares med flere MINDRE brændere.

En brænder fra svejsning af tagpap (51mm) er nu også rigelig stor vil jeg sige - man må vel kunne beregne sig frem til, hvad der skal til.

Hvis man nu siger, at man typisk smelter 2Kg aluminium, og vil vente 30min på at det smelter - så kan det vel regner ud, hvor stor brænderen skal være. Når man så faktisk smelter skidtet, og det tager længere tid, har man vel der et udtryk for tabet i ovnen - men hvordan beregningen skal foretages ved jeg sgu' ikke.

Men jeg er da lidt skræmt over, at du (Jens) kan bruge 5Kg gas på 20 min - det bliver sgu' noget dyrt støbegods !

jens

• Hero Member
« Svar #7 Dato: December 02, 2011, 18:06:53 »
Nu var messinget jo gratis, og det var faktisk kun 4,4 kg gas, jeg vejede flasken før, og efter havde bare ikke lige de tal da jeg skrev indlægen ;D

Jeg har lavet låget om, så nu slutter det tæt, det må spare på varmen. Jeg har smeltet lidt mere i dag, nu kan der skrues mere ned.
Men der skal jo være gennemtræk, for at gasbrænderen virker, så en del varmetab er der.
Men fidusen er jo nok at få skruet ned, så temperaturen holdes lige akurat.

Mon ikke også alluminium er lidt nemere at smelte, det kræver da ikke så høj temperatur.

Ellers må du jo bygge en spildolie brænder, dem har jeg set et par stykker af på nettet.

Hvis det skal være effektivt, skal det nok være en elektrisk ovn, den er lukket så forsvinder der ikke så meget varme.
Jeg har da også en lille elovn
mvh jens

ksor

• Gæst
« Svar #8 Dato: December 02, 2011, 19:01:03 »
Ja eller også skal man have dette induktions-shit - det er godt nok næsten magi !

Flydende metal hænger og svæver i luften !

Palle

• Gæst
« Svar #9 Dato: December 02, 2011, 19:04:10 »
Den der med spildolie har jeg også læst en del om, men jeg tror slet ikke, at den er gangbar i DK. Ud over naboerne, så kan man få alvorlige problemer med
myndighederne, da olien ikke ligefrem er beregnet til afbrænding og er fyldt med alskens slemme sager.

Det kan sikkert lade sig gøre i US, men her i landet vil man nok kunne blive anklaget for at være miljøsvin, eller det der er værre.

jens

• Hero Member
« Svar #10 Dato: December 02, 2011, 19:19:41 »
Virker induktion, egentlig til ikke magnetiske metaller?

Ja en spildoliebrænder, ville være særdeles miljø uvenlig...

mvh jens

ksor

• Gæst
« Svar #11 Dato: December 02, 2011, 19:26:31 »
Induktion virker på ikke-magnetiske metaller også - flydende aluminium holdes svævende i luften - det er ren magi !

Det må være noget med at de strømme, som indukseres i metallet, danner magnetfelter, som er i stand til at holde klumpen svævende.

Se f.eks. her: http://www.youtube.com/watch?v=Q6Zrnv4OtbU - ren magi !

Palle

• Gæst
« Svar #12 Dato: December 02, 2011, 19:27:55 »
Der behøver ikke at være noget jern i en induktionsovn, men nu er vi altså ovre i noget med mærkelige spoler og højfrekvens ac med mange ampere. Så skal man
virkelig gå op i det, og det kan godt blive dyrt.

Jeg vil tro at det nemmeste vil være et aflagt oliefyr, som kører på diesel, det kan nok skores gratis. Bare motoren virker, alt andet teknik pilles af.

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #13 Dato: December 02, 2011, 19:29:15 »
Nu var messinget jo gratis, og det var faktisk kun 4,4 kg gas, jeg vejede flasken før, og efter havde bare ikke lige de tal da jeg skrev indlægen ;D

Hvis du smelter og gør 12 kg messing brugbar for 4,4 kg gas, ja så må man vel sige at det er nogle meget billige emner du får lavet af det.

jens

• Hero Member
« Svar #14 Dato: December 04, 2011, 19:15:06 »
Ja det skræmmer nu heller ikke mig, med det gasforbrug-
Nu skal en hobby jo også koste penge, ellers er det vel ikke hobby ;D

mvh jens