... så er det altså ærgeligt når det brækker ned.
Helt og aldeles enig.
Beskriv lige nærmere hvad det er du mener med at du har behandlet din hårdt?
Jeg har fået fingre i en gammel trykbænk, som jeg er ved at bygge om til trædrejning. Den har et 1½" x 6 TPI gevind på akslen, og min bænk kan kun klare at lave 8 TPI.
Jeg har fået en enkelt flange med.
For at kunne bruge de patroner jeg har på den, vil jeg lave en flange, som går uden på den, der ligger på tværslæden, og er spændt fast til den med fire bolte. Min flange skal så have drejet en 1" x 8 TPI tap på den side, der vender væk på billedet. Tappen skal sidde i et hul, der passer med den udvendige side af patronen, så jeg kan sikre denne med nogle pinolskruer.
Klodsen er skåret ud af en 50 mm tyk plade, og jeg skar den 8-kantet med vinkelsliberen, for ikke at banke alt for meget på hjørnerne. Den måler omkring 110 mm udvendigt, og hullet er lige nu omkring 85 mm.
Det var da jeg begyndte at dreje/udbore kanten af hullet til korrekt størrelse, at maskinen pludseligt begyndte at sprutte, for derefter at slå sikringen.
Min teori er, at det er en kombination af for hård belastning og for lang tid, der har varmet motoren så meget op, så den er smeltet mere eller mindre sammen inden i. Jeg stod i nogle timer for at nå så langt som billedet viser. Som du kan se på første billede, er der ingen form for køleribber på motoren, og den sidder omgivet af plader.