Forfatter Emne: Ovn til afhærdning  (Læst 15406 gange)

ErlingSj

• Hero Member
Sv: Ovn til afhærdning
« Svar #15 Dato: August 08, 2011, 14:10:50 »
De bliver nede på bunden, de er en halv gang tungere end alu.
Næsten. Hvis de er små nok kan de blive oppe i smeltet.

STANKO

• Gæst
« Svar #16 Dato: August 08, 2011, 14:40:57 »
Hvad men en kraftig magnet , kan den ikke få stålspåner ud af alluet

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #17 Dato: August 08, 2011, 15:00:27 »
Hvad men en kraftig magnet , kan den ikke få stålspåner ud af alluet
Muligvis, men magnetismen forsvinder ud af stål omkring 700°.
En stålsi og flere omsmeltninger kan sikkert også gøre en del, og så kan man naturligvis sørge for at skære lange spåner, som kan rystes godt inden omsmeltningen.
Det er bare så meget lettere at bruge skrot-alu, som ikke har været i kontakt med stålspåner. Spåner har typisk stor volumen og lille vægt.

jens

• Hero Member
« Svar #18 Dato: August 08, 2011, 16:45:54 »
Så kunne man jo, sotere jernspånerne fra, med magneten, inden smeltningen.
Eller rengøre drejebænken, inden der skal høvles allu spåner af.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #19 Dato: August 08, 2011, 17:43:32 »
... man skal bare lige huske at temp i ovnen måske stiger til MERE end temp for rødglødende
Når temperaturen stiger, stiger modstanden i ledningen. Ved 1100° er modstanden formodentlig så stor, så der ikke løber strøm igennem. Den går således (teoretisk) i balance af sig selv ved 1100° og strømforbruget falder mod 0 A.
(Modsat giver kulde superledere).

STANKO

• Gæst
« Svar #20 Dato: August 08, 2011, 17:58:47 »
... man skal bare lige huske at temp i ovnen måske stiger til MERE end temp for rødglødende
Når temperaturen stiger, stiger modstanden i ledningen. Ved 1100° er modstanden formodentlig så stor, så der ikke løber strøm igennem. Den går således (teoretisk) i balance af sig selv ved 1100° og strømforbruget falder mod 0 A.
(Modsat giver kulde superledere).

Jep , men selv ved halv eller mindre effect , så ville temp stige
den energi man skyder derind , bliver til varme

men jeg tror ikke det sker

det varmelegme du bruger .er lukket temmeligt godt inde , når det er i komfuret

nu mangler du bare en pid styring og en føler , kan findes på ebay til meneske penge
så kan du lave holde temperaturer , og laaaangsom nedkøling

Fridolin

• Gæst
« Svar #21 Dato: August 08, 2011, 22:08:21 »
Det jeg mente med at vende din kasse med bunden i vejret og tætne den, var, som efter spanden over barstol princippet = dit varmerum ville så være variabelt i volumen og tæt, samt et par simple spjæld, som jeg er overbevist om, er nødvendigt for at kunne opnå og holde en ønsket temperatur, som igen er nødvendigt for et noget lunde hæderligt resultat, med en så simpel opstilling.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #22 Dato: August 09, 2011, 01:51:05 »
... dit varmerum ville så være variabelt i volumen...
Jamen det er det allerede, og den mængde varme, der slipper ud rækker kun til at gøre luften over top-pladen håndvarm.
Låget passer ned mellem siderne, så ved enten at lade det hvile på emnet eller på et par ildfaste klodser, kan jeg variere højden og dermed rumfanget.

Men lad mig lige repetere hele formålet med øvelsen:
Jeg har en smeltedigel med digital temperaturstyring.
Jeg har - endnu da - kun brug for at kunne hærde relativt små emner, som kan gå ned i samme digel, blive opvarmet til netop 960°, bratkølet og afspændt ved 250°.
Jeg samler skrotaksler, afsavede vognfjeder-ender og hvad jeg nu ellers kan få fingre i af hærdet stål enten gratis eller til kaffekassepris.
De emner jeg får fingre i er ofte for store til at gå i min smeltedigel, så den eneste måde jeg hidtil har kunnet afhærde dem var med en gasflamme og en opstilling med nogle ildfaste sten. Dyrt i gas og bøvlet at stå med.

Med den nye ovn har jeg fået tre mål opfyldt:
1. Jeg kan afhærde større emner. Varme dem op til rødglødende, slukke ovnen og pille dem ud næste dag, når de er kølet langsomt af.
2. Jeg kan smelte aluminium i fx. en sovseskål, rødbedeskål, urtepotte uden hul i bunden eller lignende skål med skrå sider, lade den køle af stille og roligt, og slå klumpen ud (eller urtepotten i stykker), og bruge den. Jeg slipper på den måde helt for at skulle rode med støbeforme.
3. Jeg har sparet en masse penge, som jeg i stedet kan bruge på andre sjove ting.

Skulle jeg en dag få behov for at hærde et større emne, må jeg i gang med at lede efter et termometer, så jeg kan ramme den rigtige temperatur, den tid den løsning.

j håndstad

• Hero Member
« Svar #23 Dato: August 25, 2011, 19:23:48 »
Hej Erling.
Har du fået dine 3 ønsker opfyldt ? virker den som forventet ? hvad er en pid styring ?
Mvh Jørgen.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #24 Dato: August 30, 2011, 22:11:47 »
virker den som forventet ?
Jeg har lige været i mudderbad i Tønder en uges tid, derfor det sene svar.
Det var en fejl at lægge varmelegmet under risten. Kromen faldt af og trådene bøjede. Tråden i varmelegmet gik over flere steder. Det næste bliver sat ud til siden og evt. lidt på skrå.
Men jeg har da en sovseskåls-klump på 1.7 kg alu - lige til at dreje et kileremshjul af. Jeg har også nogle stykker afhærdet stål, både 12 mm fjederstål og en oversavet 30-40 mm aksel (den er tykkere i den ene ende).
Alt i alt vil jeg sige at det jeg gerne ville opnå, det har jeg opnået.