Jeg har knoklet T-sporene i stykker på min tværslæde, og selv om jeg bare kunne vende den og bruge den anden halvdel, så vil jeg gerne have lavet mig en ny, inden den originale er helt kaput.
Materialet:
Jeg har fået fat i et stykke stålplade 30*160*280mm (originalen er 25*150*270 mm) . Maskinværkstedet kaldte det noget med 37.2 stål (ordet "skøjtejern" blev også nævnt).
Er det mere eller mindre egnet end det støbejern den originale er lavet af?
Hvis jeg slipper godt fra at forme den, vil det så være en god eller dårlig ide at sende den til et prof. hærderi og få den pulver-hærdet?
T-Spor:
Til at lave T-sporene har jeg bestilt en 3mm høj, Ø 10.5mm fræser. Halsen i T-sporet skal være 12 mm bred. Er det korrekt, at det letteste er at lave en side af gangen i T-sporene. Jeg har ikke kunnet finde en, der var de originale 18mm i bredden.
Hvor originalens T-spor var 8.2mm højt i den brede del, og kun 4.7 mm i den smalle, har jeg tænkt mig at øge højden på den smalle del til 6 mm og 7 i den brede bund. Er det en god ide? (Ikke alene var de kanter man spænder op imod kun 4.7 mm høje, der var en affasning i toppen.)
Svalehalen:
Svalehalen skal være højere, end jeg har kunnet finde en fræser til. Kan man fræse den i flere omgange, eller er den ide dødfødt?