Hvis jeg forstår dig ret, så vil du bruge "skiveskæren" i en søjleboremaskine.
Hvis du skal skære i metal på ø 100 mm, med toolbits vil det ikke kunne give et godt resultat. (medmindre det er en stor prof boremaskine.)
I mdf plade ville jeg foretrække at save hullet, med en hulsav beregnet til træ. Og så runde kanten med en overfrædser (brug en radius fræser med styrerulle)
Sandviken laver nogle rigtig gode hulsave, der findes både med fine, og grove tænder.
jeg har fra 17 mm til 152 mm, med tålmodighed kan der sagtens skæres eks. ø 100 hul i 10 mm jernplade. Det kræver dog søjleboremaskinen kan køre tilstrækkelig langsomt.
Hej Jens
Jeg har kigget ganske hårdt på Sandvikens sortiment og jeg har meget af det selv..
Det perfekte værktøj er desværre stadig en skiveskærer, som den en stor del af de gode og fagligt velfunderede maskinarbejdere lavede som svendestykke i mange år.
Jeg skal lave flere tusinde runde huller med radius i, i ganske ens små(og lidt større) MDF-plader i den kommende tid.
Jeg har prøvet af bestille det lavet som CNC-arbejde ude i byen tidligere - men de får omtrent et nervesammebrud over alle de små plader med"store"huller i og resultatet har på ingen måde været tilfredsstillende.
At overfræse sig frem til et delresultat er desværre også at sætte sig selv i et støvhelvede af dimensioner - arbejdet med skiveskæreren derimod, laver mange spåner men kun ganske lidt støv.
Tak for dit svar.
Mvh. Jens/Modifix - finmekaniker - fremstilling.