Nu prøvede jeg så. Rettede pinoldokken op med den gamle frem-tilbage metode og sluttede så med at afdreje akslen i hele sin længde. Det gav mig en aksel 250 mm lang der spidser mindre end 2 hundredele, og det er vidst fint til mine formål.
Hvis du derefter drejer en stang på 100 mm vil den også spidse med 0,02 mm. Jo kortere emne, jo mere tydeligt "ses" fejlen, men fejlen er jo de samme 0,02 mm uanset emnets længde.
De præcisionsstænger der har været nævnt tidligere i tråden kan bruges til at vise dig, om patronen er sat lige på spindlen og om vangerne sidder lige i forhold til samme spindel. Jeg kan ikke se, at den er mere egnet til at stille pinolen præcist på centerlinjen, end drejning af en tilfældig stang.
På min pinol styres parallelforskydningen af to skruer, som skubber den den ene eller anden vej - det er sikkert det samme på din. Mål stigningen på det gevind, så får du en ret god ide om, hvor meget pinolen forskydes for hver "5 minutter" du drejer skruen. Du burde i løbet af et par forsøg kunne komme tættere på 0 end du er nu.
Start med at dreje 1-2 mm af de midterste 200 mm på din prøvestang, så kan du hurtigere se, om den drejer til samme tykkelse i begge ender.