Det der mad at man kommer til at bruge fræseren mere end man regner med er vidst meget normalt, mange af de gamle kollegaer snakker jo ofte om at få en drejebænk hjemme i garagen, men jeg siger til dem, skaf dig en fræser, den har du oftere brug for end en drejebænk som hobbyfusker. Og en vertikalfræser kan klare rigtig mange af de fræseopgaver man kommer ud for, og den kan som nævnt også fungere som boremaskine. Der er jo meget fleksibel og på grund af at man kan vippe hovedet på skrå er den jo meget nem at bore skrå huller med. Og man er jo også en dårlig håndværker hvis man giver maskinen skylden for ikke at kunne lave et stykke arbejde. Maskinen kan såmændt nok hvis man tilpasser opgaven til maskinens formåen. Jeg har da selv en meget lille vertikalfræser, og har lært at leve med dens begrænsninger. men falder jeg over en "rigtig" fræser på et tidspunkt hvor jeg har penge på lommen, ja så køber jeg den nok. Jeg har en Rothwerk EFM 150, fik den til omkring 2000 kr. men jeg vil ikke anbefale den til nogen der skal lave særlig kraftige opgaver med en fræser.