Forfatter Emne: Fødesnegl til 3D printer i HM?  (Læst 1444 gange)

Kenneth

• Hero Member
Fødesnegl til 3D printer i HM?
« Dato: Februar 27, 2025, 14:50:28 »
Hejsa,

Som jeg vistnok har nævnt et par gange så er konen keramiker og 3D printer ler. I printeren sidder der en fødesnegl i AISI 316, men det er jo desværre ikke verdens hårdeste materiale, og den skal derfor skiftes med jævne mellemrum.

Spørgsmålet her er derfor om der er nogen herinde der kan lave sådan én i HM? Jeg kan levere en original som forlæg, men uden lige at have én ved hånden så er emnet vel ca 90mm langt og 12mm på bredeste sted(hvis jeg husker rigtigt, men nu ved I nogenlunde hvor vi ligger).

Hvad siger I?

Hilsen Kenneth

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Fødesnegl til 3D printer i HM?
« Svar #1 Dato: Februar 28, 2025, 08:07:38 »
Hej Kenneth.
Kiggede lidt på hærdning af 316, som ikke ser helt vildt nemt ud. Noget rustfrit kan nemlig godt hærdes.

Men så vist jeg kan læse, kan den nitreres, som vil give dig fordelen af sejheden fra 316, samt en meget slidstærk overflade.
Måske du har et hærderi i dit nærområde, der kan gøre sådan noget?

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Februar 28, 2025, 09:31:30 »
Tak for forslaget, det vil jeg da se nærmere på. Jeg gik også med tanken om, om der var et sted hvor de kunne lægge en overflade på, som fx keramisk belægning, termisk sprøjtning eller lignende, men jeg ved ikke om der overhovedet er nogen der gider røre ved en opgave med styktal på 1-3  :-\

Hilsen Kenneth

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #3 Dato: Februar 28, 2025, 09:33:32 »
Problemet med påsprøjtning er også at det kræver en bearbejning bagefter. Nitrering er en slags indsætning af overfladen, og så bliver emnet ikke så ustabilt i formen som ved normal hærdning.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

• Hero Member
« Svar #4 Dato: Februar 28, 2025, 10:24:20 »
Ja, det er ikke helt nemt :) Jeg har skrevet til bodycote for at høre dem.

Det grog der er i leret har en hårdhed på 5-7 Mohs, så det er derfor det æder AISI 316 som en snack.

Hilsen Kenneth

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #5 Dato: Februar 28, 2025, 10:50:31 »
Jeg mindes hårheder på 60-65 HRC på gasnitrering, men kan ikke lige finde en omregningstabel til Mohr.

Håber Bodycote har lyst at hjælpe dig. :)
Mvh Søren

Kenneth

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Februar 28, 2025, 11:44:02 »
Bodycote har vendt tilbage med et forslag om Kolsterising, som er en hærdning de selv har udviklet. Jeg afventer nu svar fra deres Svenske afdeling som foretager behandlingen på om de vil lave så lille en ordre, og naturligvis også prisen. Hårdheden bliver ca 7 Mohs ~ 68Hrc

Mvh Kenneth

Kenneth

• Hero Member
« Svar #7 Dato: Februar 28, 2025, 14:38:20 »
Ok minimum ordre koster ~1600 DKK. Jeg tror jeg prøver at få leverandøren til at få behandlet en større mængde.