Forfatter Emne: Valg af VLT Frekvensomformer til Søjleboremaskine  (Læst 1029 gange)

Vakse Viggo

• Newbie
  • *
Valg af VLT Frekvensomformer til Søjleboremaskine
« Dato: December 18, 2024, 19:56:31 »
For et godt års tid siden købte jeg denne ældre italienske Audax 13B søjleboremaskine med tilhørende VLT 6000 HVAC omformer, så det ikke er nødvendigt at flytte på bæltet.

https://youtube.com/shorts/AnCnXHRBQWU

I videoen virker begge dele fint, men kun efter at jord ledningen blev taget fra, ved indgangen til omformeren.
Man høre at den virkede fint dagen før, men af en ukendt årsag slog hans HPFI relæ fra, hvorefter en tekniker/kammerat kom forbi og fjernede jorden til omformeren....hvilket er en virkelig dårlig ide sikkerhedsmæssige, men det fik åbenbart omformeren til at virke igen.

Da den så kom hjem til mig og stå, sendte jeg bud efter min elektriker ven der fortalte at HPFI'en ville slå fra, da den tavle ikke havde den korrekte jord sikkerhed...lækstrøm. (beklager mit manglende fagudtryk).
Fik så bestilt den rigtige tavle (type B) og begyndte at trække kabel og montere en CEE dåse.

Her den anden dag, blev den nye tavle (billede) så skiftet ud og alt blev testet igennem som det skulle.
Men så snart jeg satte stikket i til omformeren, slår den ny-monterede tavle fra.
Jeg fik printkortet på omformeren ud for at måle på den og kan konstatere at bussen/ensretteren er gået i udu...måske derfor at HPFI relæet slog fra.

Nu skal jeg så ud og finde en VLT der kan klare opgaven mellem den nymonterede tavle (HPFI-type B) og motoren.
Motoren der sidder på nu, skulle være en der er designet til at køre fint sammen med frekvensomformere.

Iidt historie:
Den originale motor (billide fra nettet) kunne få søjleboremaskinen op på 3000 omdrejninger og at den originalt var på 230 volt, hvorefter den blev lavet om til 380 volt, så man kunne skifte retning, som blev ridset flot ind på motorpladen.  :)

Vil sådan en VLT som den her kunne klare opgaven, uden at HPFI'en slår fra i ny og næ?
https://www.ebay.de/itm/255303113137?_skw=vfd+2.2kW+380V&itmmeta=01JFDHAZM7WHGXJKCGMMK1A4NN&hash=item3b714059b1:g:15IAAOSwhMxmVWB5&itmprp=enc%3AAQAJAAAA8HoV3kP08IDx%2BKZ9MfhVJKkCUigDm9Pynq2jvFYolyX4auePGEmDNECEfDqZyKahDOXGzxcP1%2FlkzL9C766POfH97%2FGIE9EGH0pmcbdQKqLgyt2VpdjNG4v5HTVBSekje0YkjA%2FC9RROC8%2BXP5LdQwVRf2WrE7w9TBhKGnoIVUqJiY4lzIFaIfEKBgWuiVAJpMIum4T9%2F3r1tN%2FRN9t1hFZq0OyhETnTDg8qithUIkj8jeHXp6Tcwy%2BOaL9YxdTqqQKubLpSHDXWk0gh1Io1ugYWlXACUTDuDrj3f6SiQYxNN4I67ZLBW0ZYQxCFZAAoOA%3D%3D%7Ctkp%3ABFBMovqrsftk

PerHolland

• Full Member
Sv: Valg af VLT Frekvensomformer til Søjleboremaskine
« Svar #1 Dato: December 19, 2024, 09:09:30 »
Jeg har for et års tid siden købt en frekvensoformer hos Aliexpres for ca.500kr. som jeg har på min søjleboremaskine, Det virker perfekt mvh. Per Holland

Niels Haldrup

• Hero Member
Sv: Valg af VLT Frekvensomformer til Søjleboremaskine
« Svar #2 Dato: I dag ved 08:49:54 »
Dit problem med strømmen opstår fordi en VFD/VLT/Frekvensomformer ofte laver DC-fejlstrøm (dvs. jævnstrømsfejl), som din almindelige HPFI ikke er tolerant overfor.
Det kan ganske rigtigt løses ved at sætte en fejlstrømsafbryder type-B i tavlen, og de findes i to udgaver: 30mA og 300mA. 300mA må kun bruges til fastfortrådet installation (dvs. ingen mulighed for at sætte andet i samme stik), hvis de bruges som loven foreskriver. Det skyldes selvfølgelig, at der _potentielt_ er en fare forbundet med fejlstrømme over 30mA, da det kan være farligt for hjertet.

Så, grunden til at det virker at pille jorden fra i stikket er, at din tavle ikke ser fejlstrømmen, fordi den ikke løber til jord. Det kan potentielt give problemer, hvis du formår at røre ved noget af det, der er elektrisk ledende, eller, hvis den går i stykker og der kommer overgang i elektronikken, så den sender fejlstrømmen ud et sted, hvor du ikke vil have det. Strømmen finder altid den letteste vej, og hvis du står mellem en fejlstrøm og jorden, så bliver du alt så genvej.

Om den pågældende VFD (som du linker til) giver dig jordfejl, kommer an på konstruktionen. Jeg ved ikke hvorfor, men der er altså forskel på, hvor meget fejlstrøm de laver. I øvrigt giver de typisk også en del elektronisk støj (EMI/RFI), som du vil kunne høre i f.eks. din radio, hvis den ikke er skærmet, og du tilfældigvis har radioen kørende.

Det er da i øvrigt en voldsom maskine, 2.2kW på en søjlebordemaskine giver en kraftig maskine; så hold godt fast :)

Hivs jeg var dig, så havde jeg købt frekvensomformeren til den pris og set, hvordan det går.