Dit problem med strømmen opstår fordi en VFD/VLT/Frekvensomformer ofte laver DC-fejlstrøm (dvs. jævnstrømsfejl), som din almindelige HPFI ikke er tolerant overfor.
Det kan ganske rigtigt løses ved at sætte en fejlstrømsafbryder type-B i tavlen, og de findes i to udgaver: 30mA og 300mA. 300mA må kun bruges til fastfortrådet installation (dvs. ingen mulighed for at sætte andet i samme stik), hvis de bruges som loven foreskriver. Det skyldes selvfølgelig, at der _potentielt_ er en fare forbundet med fejlstrømme over 30mA, da det kan være farligt for hjertet.
Så, grunden til at det virker at pille jorden fra i stikket er, at din tavle ikke ser fejlstrømmen, fordi den ikke løber til jord. Det kan potentielt give problemer, hvis du formår at røre ved noget af det, der er elektrisk ledende, eller, hvis den går i stykker og der kommer overgang i elektronikken, så den sender fejlstrømmen ud et sted, hvor du ikke vil have det. Strømmen finder altid den letteste vej, og hvis du står mellem en fejlstrøm og jorden, så bliver du alt så genvej.
Om den pågældende VFD (som du linker til) giver dig jordfejl, kommer an på konstruktionen. Jeg ved ikke hvorfor, men der er altså forskel på, hvor meget fejlstrøm de laver. I øvrigt giver de typisk også en del elektronisk støj (EMI/RFI), som du vil kunne høre i f.eks. din radio, hvis den ikke er skærmet, og du tilfældigvis har radioen kørende.
Det er da i øvrigt en voldsom maskine, 2.2kW på en søjlebordemaskine giver en kraftig maskine; så hold godt fast
Hivs jeg var dig, så havde jeg købt frekvensomformeren til den pris og set, hvordan det går.