Med frygt for at gentage mig selv, - her kommer så lige et ekstra indlæg.
Træ hører bestemt til i et maskinværksted
Jeg bruger det dagligt, til at beskytte og opklodse emner og maskindele. Fordelen ved træ, er at stål ikke glider særlig nemt på det..
- Det var mit indtryk at man ønskede maskinsko/fødder for at vælge den nemme løsning, og måske for ikke at skulle bore/bolte den fast. (Dette er klart den bedste løsning, som jeg også har nævnt)
En drejebænk i dén vægtklasse vil man have svært ved at finde maskinfødder til, hvor den vil stå 'stabilt'.
Den vil let kunne stå og 'gi' sig lidt. (Det gør begge mine, som vejer 650 og 1150kg)!
Som alt andet man feks skal flytte når det indeholder stål, så er træ den bedste løsning at klodse op på. Netop fordi det ikke giver sig, og slet ikke hvis det er hårdt træ, - og så en lille boxford som skal stå på dét.
Især også fordi en boxford kan stå skævt, og stadig dreje ret. Fordi at underskabet er ret stift. Derfor er det min erfaring, at det er bedre at den står stabilt (trykker ens, og hårdt på alle bære punkter) end at den er rettet 100% op, og så på maskinfødder.
Og selvom jeg selv kender mange maskinarbejdere, og mange af dem meget gamle, - så kender jeg dog ingen der har prøvet så mange ting på deres boxford, for at gøre den stabil, som jeg har
Og ellers ja, jeg ved godt hvor udbredt maskinfødder er på maskinværksteder, og hvor udbredt misforstået det er at de gør noget som helst godt. - andet end at maskinerne er nemme at flytte rundt på, hvis det er.
Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk