STATUS:
Det ender nok med at du får ret Hans, og at jeg med JensOCs ord "kommer til fornuft".
Men den ER altså charmerende, og det var en spændende tanke at lege med.
Den er lidt svær at komme i nærheden af. I morgen - hvis jeg "lige" får en begravelse overstået hurtigt nok.
Nå, men den hedder H. Ernault Batignolles HC140. Efterfølgeren (1962) med den anden gevindgearkasse (+ måske andre ændringer) hedder H. Ernault Somua HC280. Altså samme sving som er en tomme mindre end Emcoen. Drejelængden er 10 cmm mindre, og gennemboringen (vist nok) 5 mm mindre.
Somuaen er der tonsvis af, men den ældre model er svær at finde. Han har ingen manual til den, og ALT hvad jeg kan finde, er skrevet på det forbandede franske.
Det der frister mest, er vist de mange let tilgængelige gevind. På den anden side, så har jeg i 10 år aldrig haft brug for flere end jeg har, og hvis jeg (Som Stefan G.
) laver 11 skiftehjul (jeg har fiberplader liggende til det) så har jeg endnu flere end den.
Den vejer 3 gange så meget som Emcoen og har 4 hk i stedet for 2, så jo den kan da givetvis bestille noget mere. - Jeg skal ikke dreje skrueaksler til storebæltsfærger. Og i øvrigt lyden den, på de to Youtubefilm jeg har fundet, som en Dronningborg mejetærsker af samme årgang.
Keep i simple: De er sikkert lige umulige at finde stumper til, men Emcoen er faktisk temmelig enkel hele vejen igennem jeg (tror) faktisk ikke, at der kan gå noget i stykker på den, hverken i gearkasser eller andet, som jeg ikke selv KAN reparere.
Jeg VED at jeg ville stå med skægget dybt i postkassen, hvis der skete noget vitalt inde i alt det franske finmekanik.
Præcision kan sikkert tolkes forskelligt, men i min bog laver Stefan Gotteswinter præcisionsarbejde på et højere plan end de fleste. Så rækker den nok også til mit brug.
Den har i øvrigt været på Forum før:
https://frylundsmaskinforum.dk/fagteori/index.php?topic=1521.0