Min lille shaper "Bette Tjep" står lidt i "venteposition", fordi jeg som sædvanligt ikke kan finde ud af, hvor jeg skal stoppe. Jeg har tegnet toppen af ham.
FØR. er som den er nu. Sliddet på de firkantede føringer får (over fuld slaglængde på 20 cm) stålet til at løfte sig 5 -10/100 i en blød kurve.
Jeg kommer nok aldrig til at bruge ham til andet end at stikke notgange, så egentlig er det nok ligegyldigt, men alligevel!!!!!!!!
EFTER. Er som jeg gerne ville lave det, med svalehale og de to "kilelister" - som naturligvis ikke kiler på langs. Jeg har købt et stykke støbejern - i Tyskland,
som kan blive til de to lister, og jeg har lavet en prøvefræsning i et stykke blødt jern. Trods længden kan det faktisk godt laves på min lille fræser, men alligevel et par spørgsmål, hvis nogen har en mening.
1: Selv om overfladen bliver "pæn", har den selvfølge en vis ruhed og er ikke som hvis den var slebet.
Har det nogen betydning
Som jeg ser det, kan det kun køre lige, og efterhånden som
ruheden slides, kan jeg jo (hvis det bliver i min tid) bare justere det slup væk, som måtte komme.
ELLER
2: HVIS nu jeg kun lavede en 10 graders svalehale i stedet for de vist 30, så ville jeg stadig have 2/3
tilbage af bommens "vinger", hvis det går helt galt. Med 30 grader er der ingen plan B.
Vil det gøre nogen forskel
Svalehalen skal presse ind og ned, og det vil den også gøre med 10
graders hældning - så vidt jeg kan forestille mig.