Har i målt om der er overgang i motoren?
Der skal sandsynligvis en megger (overgangsmåler) på for at konstatere det, men hvis den er meget træt, så vil i formentlig måle meget lav modstand mellem den ene vikling og stel i motoren. De tre viklinger skal måle samme modstand for at være i orden.
1. Der er ingen grund til at afskrive UK som leveringsmulighed efter brexit. Det tager lidt længere tid og er lidt mere omstændigt, men det er ligesom alle andre "udenfor EU-lande": Du skal betale varens pris + evt. told + 25% dansk moms oveni (med mindre det er til virksomhed).
Når virksomhederne sælger fra UK til DK betyder det nu, at de ikke skal opkræve UK moms (VAT) på varen, da den opkræves i modtagerlandet i stedet. Det ved en fornuftig virksomhed godt.
2. Du kan også købe på eBay i UK - de har selv proklameret, at eBay tager sig af al opkrævning af told om moms, så det burde blive klaret ved check-out.
3. Så vidt jeg kan finde på lathes.co.uk, så er de fleste VSL solgt med en 930 rpm 1 hk motor. Du kan sagtens finde en 6-polet 3-faset motor i DK på omkring 1-1½ hk, så den kan monteres i dit eksisterende vari-speed system. Du skal bare være opmærksom på, om du har plads i kabinettet, og, om der evt. skal drejes af akslen for at få den til at passe i dine remskiver.
Hvis du er interesseret i løsning #3, så har jeg 1.1 kW (1½ hk) ABB motorer liggende. De er 400/660v, (dvs. de _skal_ som minimum bruge 400 volt forsyning) 24mm aksel og 930 RPM. Motoren er ubrugt.
Skriv til mig, hvis det har interesse.