Strands-arboga-modig-solberga og hvad de ellers hedder, er alle nogle gode maskiner.
Og de holder normalt i generationer..
Der findes ikke mange boremaskiner der er så kompakte og stærke. Det er også derfor at de holder prisen så godt.
Jeg vil til en hver tid hellere betale 10.000kr for en brugt Arboga end jeg vil give 10.000kr for en ny Kina maskine.
Jeg har haft flere Arboga'er. Bla også en em825, altså modellen med en støbejerns fod/konsol, og større søjle, samt et krydsbord. Jeg solgte den for 12.000kr, og den var bestemt ikke perfekt. Men flere var interesseret i den
Nu ved vi ikke så meget om denne Modig der ønskes solgt. Men den kan nemt være 10.000kr være for den rette køber
På mit arbejde har vi flere Strands maskiner. Bla en S32M. Den har skråtstillede tandhjul, så den er meget lydsvag. Den er fra start 90'erne. Den kører dagligt, og bliver 'brugt'..
For knap 15 år siden blev der købt en Kina maskine til et andet værkstedet på fabrikken. En 'prof' kvalitet, fra en anerkendt forhandler.
Maskinen har variabel omdr og flere smarte funktioner.
Desværre har flere ting været knækket og ødelagt på den. Og spindel føring, plan op/ned kører ekstremt slasket. (Slidt)
Maskinen kostede under det halve af en Strands. Men den er 10x så dårlig.
Især fordi at den kun kan køre 150 omdr. Som laveste, så den er ofte for hurtigt løbende til store bor og kopbor.
Der er mange der ærger sig over den.
Det var aldrig sket med en svensk maskine. Selvom prisen var højere. Desværre får de lavet dem i Kina i dag. Og kvalitet er ikke den samme som da de lavede dem i Rosenfors.
Men man siger jo også, at køber man dyrt, så ærger man sig kun en gang
Bare lige er sidespring
Er spændt på at se billeder af den
Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk