Varme spåner vænner man sig aldrig til!
Især ikke hvis de har en god størrelse.
Men der er mange typer spåner.
De bedste er C'er, 6 el. 9 taller. Ofte ved skrub. De falder normalt lige ned. Dog meget varme.
Så er der dem der bliver 10~20mm før de slipper. Sprial formet, også ofte meget varme. Disse flyver langt.
Og så er der dem hvor spånen ikke knækker, men ender i en fuglerede. Disse er ekstremt farlige. Især fordi de kan fiske andet op fra spånbakken, og derefter piske det hele rundt!
Personligt bruger jeg altid handsker og lange ærmer.
jeg har snart så mange brændmarker og ar på hænder og arme, fra spåner der der har sat sig fast i bare 5 sek. Så jeg dækker mig helt til..
Folk plejer at gå amok når man snakker om det (online). Og selvfølgelig er det farligt - HVIS man er så dum så man rører ved noget der drejer rundt, eller har armene meget tæt på.
Men som jeg altid siger til folk, - Hold fingrene fra alt der drejer rundt, så sker der aldrig noget.
Og det gælder alt, ikke kun en værktøjs maskine.
Skal du fjerne spåner, - stop maskinen.
Skal du file på er emne, - smør evt ærmerne op, og lad vær med at stå med hånden/armen ind over patronen. Jeg ser næsten dagligt folk stå og file med den 'forkerte' hånd, og derfor er venstre arm over kloen/patronen. (direkte invitation til noget dumt)
Afgrat alt du kan med og i maskinen. Ellers er der mange barberblads skarpe kanter. (her er handsker godt)
En god ide er selvfølgelig at købe nogle gode tætsiddende briller. Men man kan også købe eller lave en skærm som tager de værste spåner.
Personligt bruger jeg selv nogle fra Loc-Line. Med fleksibel arm. For enden en plastik skærm. Så kan spånerne kontrolleres, og kastes væk.
Men som med alt andet. Rør aldrig ved noget der drejer rundt. Og tænd for hjernen før maskinen. Så går det aldrig galt
Selv med handsker og kedeldragt
Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk