Afhængig af hvad jeg skal lave, bruger jeg forskellige fremgangsmåder. Men som udgangspunkt med et bor der er slebet perfekt, med skærene 'i midten'. Og dette er med en søjleboremaskine med gear.
Enten mærker jeg op med en kørnerprik eller et NC eller pinolbor.
Alt under ~16mm kører jeg direkte i, uden at bore for med et mindre bor.
Skal hullet værre større, lad os sige 40mm, og jeg har et 40mm bor. Så ville jeg bore for med et bor, som har størrelse som kernen på det næste bor i rækken.
Det er en fordel at boret borer så meget som muligt. Så er det bedre styret. Altså så du ikke går 2mm op i størrelse hele tiden. Men måske springer 20mm
Borer jeg med firmaets store radial maskine, så får den en kørner eller et pinolhul, og så bare direkte i med et stort bor. ~50mm er intet problem uden forboring.
Præcisionen er alt rigeligt til hvad man forventer af et HSS bor
Borer jeg med en håndboremaskine, så er det ofte en fordel at tage den i bidder, for at man ikke skal presse så hårdt.
Der er også forskel på om du skal bore ned i en ret flade, eller en rund. En lille aksel vil få boret til at løbe meget let. Og derfor er en kørner eller pinolhul nødvendig.
Borer du på en vandret flade, så vil du sagtens kunne køre ned uden noget, og stadig få et godt hul. - vel at mærke at opstilling og maskine osv er I orden
Men kort sagt : bruger du et pinolbor til at åbne op med, så kan du sagtens køre ned i ét huk.
Er boret styret godt fra start, bliver hullet altid godt..
Vh
Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk