Tak for svar
Hej
Det kan være dine lejer er særlige i spindel. Men også andre årsager.
Prøv evt at sæt omdr ned til det halve. Og måske tage en lidt større spån. Ofte skal HM platter have et vist spåntryk for at arbejde bedst.
Jeg kører næsten altid fra højre mod venstre. Primært for at sprøjte spånerne væk fra mig. Men knivhovedet er ligeglad. Så længe du ikke kører op af en kant. Så kan du opleve lidt problemer a la medfræsning.
Men så vidt muligt så kær altid med så stor del af diameteren i indgreb. Og er det det for stort, så kør ikke med det i midten, men forskudt. Dog stadig så det tager det i en spån.
Kig evt YouTube, der har jeg en video liggende med en Pedersen fræser der kører med et 100mm knivhoved i horisontal spindlen. Den kører ret godt trods sin alder og slid. Og tager 6mm i spån dybde, og 380mm/min. Og ca 200omdr. Kører jeg over 220omdr. Så kan det gå i voldsom selvsving og vibrere helt vildt..
Ikke at du direkte kan bruge det til noget. Men omdr på spindlen kan have utrolig meget at sige.
Især på gamle maskiner.
Ps.
Dine platter. Har de nogen form for spånbryder? Det ligner næsten nogle til støbegods eller lign?
Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
Det passer bedst med at tage fra venstre mod højre, da jegså kan komme fri af emnet.
jeg er i yderste vandring af bordet i begge ender.
jeg vil prøve at sætte rpm ned, og måske sætte nye platter på.
Platterne burde være til stål, de skærer fint, så længe musikken spiller.
skal jeg prøve at tage 1 mm i dybden ? og skal jeg starten i "midten" af det smalle stykke, og der efter tage en streg i hver side på det brede stykke? så har jeg hele hovedet i indgreb første træk, og hver side derefter. kan lige nøjagtig ikke nå hele bredden i 2 træk.
Hvordan er kanten du spænder på, er det er rå kant kan det være svært, at få en stabil opspænding, jeg har sommetider brugt at ligge et stykke 3 mm alusvejsetråd imellem, det deformere og tilpasser sig emnet.
Hvis fræseren tager på for eller bagkant skyldes det den ikke er rettet 100% op, så bliver den fræste flade heller ikke helt plan.
Det er en laserskåret kant, så den er ikke helt perfekt. Kan bruge at finde noget at ligge imellem. Opspændningen virker dog umiddelbart solid. Men jeg vil prøve det hele.
Gør det noget for fræserens stabilitet at den tager på bagkant? ultimativ præcision er ikke så kritisk.Der skal blot høvles nogle mm af.
Men jeg kan ret nemt få den rettet op.