At rette en fræser op med et maskinvatterpas som måske har en præcision på 0.02mm på 1000mm er overdrevent
Men gør man det for at senere bruge et vatterpas for at rette emner op på planet, så er det selvfølgelig vigtigt at den står i vatter. Ellers er det fuldstændig ligegyldigt
Og er maskinen bare lidt slidt, og har lidt vandring på planet, så kan man ved at køre planet ud til siden, og lægge lidt vægt på, få libellen til at vandre.
Sidst jeg rettede en gammel Pedersen vpu21 op, gjorde jeg meget for at den skulle stå i vatter. Men undervejs fandt jeg ud af, at der var forskel hvor på planet at det stod. Selv den minimale slidtage/unøjagtighed der var så sporene i planet gjorde at det gav forskellige visninger afhængig af hvor det stod..
Jeg har også rettet en del drejebænk op.
Men under en vis størrelse, og især længde så er det næsten umuligt. Især hvis de står på gummifødder og er stive i opbygningen. Du kan ikke vride den, men den vil i stedet løfte sig i modsatte hjørne.
Men som sagt, har jeg altid gjort meget ud af det. Indtil jeg prøvede på den bedste og mest præcise drejebænk vi har på mit arbejde.
En halvstore TOS SUS80 med 3500mm mellem pinoler. Den drejer på flere meter nøjagtigt inden for 0.02mm.
Da jeg satte vores maskinvatterpas på her, stak det helt af. Jeg kunne ikke tro mine egne øjne
Har så efterfølgende tjekket alle maskiner i værkstedet. Og ikke én står i vatter.
Men de kører ganske fint, laver det de skal, og ingen har lagt mærke til det..
Så, en fræser, i et hobbyværksted ville jeg bare rette op med et godt vaterpas der kan stå for et omslag
Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk