Forfatter Emne: Dreje gevind i jern med maskintap - bør jeg have en patron med glidekobling???  (Læst 7472 gange)

Kenneth

• Hero Member
Hej,

Er det nødvendigt med sådan en fætter med glidekobling på hvis jeg laver M4 gevind i blødt jern med spiraltappe? Vil det være nødvendigt i 304 stål?

Bemærk at det ikke er gennemgående huller.

Og hvad hedder det værktøj egentlig ? :)

med venlig hilsen
Kenneth

RH

• Hero Member
Gevindapparat..

Skal der laves i søjleboremaskine eller drejebænk?

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
Hvis det er i en drejebænk (og den ikke er for stor) kan du blot spænde tappen i en holder i pinoldokken. Og så skubbe tappen ind i hullet, så trækker bænken tappen ( og pinoldokken) ind mod hovedspindlen. Sådan laver jeg oftest gevind i drejebænken.

Nogle bruger bare borepatronen, andre sværger til dette system : https://www.chronos.ltd.uk/product/new-2mt-tailstock-die-holder-tap-holder-set/

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

• Hero Member
Det bliver i min søjleboremaskine (fræser). Den kan til info køre begge veje hvis det gør en forskel(og det er sjovt nok et tilkøb på €70  :o)

Hilsen Kenneth

RH

• Hero Member
Momentkoblingen er kanon hvis du laver bundhuller.
Hvis ikke, så er det ikke nødvendigt.

Men det vil du gerne kan jeg forstå, så vil da klart anbefale et gevindapparat.  Men du skal jo have en borende spindel for at få den fulde 'effekt' af den

Og husk at den også fylder en del. Så du får mindre plads mellem plan og spindel/tap..

Kenneth

• Hero Member
Takker RH. Jeg har også lige kigget på hvad sådan noget koster. Det bliver nok ikke lige foreløbig jeg får råd til det. Det kan være jeg må håndtappe i stedet for.

Hilsen Kenneth

alex simonsen

• Sr. Member
Nu skriver du selv m4 gevind.

Det jo ikke noget med ret meget kraft behov. Så jeg ville nok blot spænde en center i patronen, og bruge den til at holde retning med.

Også bare køre det med håndkraft.

En anden mulighed at spænde tappen op i borepatronen, og så trække maskinen rundt med håndkraft

RH

• Hero Member
En center?

- ja et gevindapparat koster en del. Men der er af og til brugte til salg for en billig penge.

Alternativ lav et styr til borepatronen, som er fjederbelastet. Denne bruges sammen med et vindejern, og gør at tappen køres vinkelret ned.

Søg evt på YouTube. Der ligger flere eksempler.
Det er en kendt skole opgave, så mange kender den nok