Forfatter Emne: MT2/3 eller ISO30? Tilgængelighed af værktøj og arbejdshøjde?  (Læst 11052 gange)

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
Sv: MT2/3 eller ISO30? Tilgængelighed af værktøj og arbejdshøjde?
« Svar #15 Dato: Marts 14, 2021, 16:39:13 »
Med hensyn til ikke at vide hvad man skal tjekke omkring en brugt maskine så er der sikkert folk herinde der gerne vil tage med ud og se på den.
Man kan jo tage en kviktest hvis man vil være helt sikker omkring det Corona-lort..  :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

• Hero Member
« Svar #16 Dato: Marts 14, 2021, 17:01:22 »
Tak Søren. Jeg må fortsætte lidt i tænkeboksen :)

Hilsen Kenneth

j håndstad

• Hero Member
« Svar #17 Dato: Marts 14, 2021, 17:20:47 »
Hej Kennet. Den maskine der er dba er en magen til den jeg har ,det er den "gamle" model men er en udemærket maskine .Men den er alt for dyr, jeg købte min ved en forhandler og gav 7000 Kr. Den havde også fejl i krydsbordet som jeg reparerede, ikke noget problem. Den vejer godt til da soklen er støbejern. Maskinen er rigelig stiv jeg har boret en motorblok ud til nye cylindre.      Mvh Jørgen.

Kenneth

• Hero Member
« Svar #18 Dato: Marts 14, 2021, 17:46:06 »
Mange tak Jørgen - godt at vide :)

Hilsen Kenneth

cghansen

• Newbie
  • *
« Svar #19 Dato: Marts 16, 2021, 20:20:29 »
Hej

Jeg har en Wabeco F1210 med trapezspindel og MT2.
At få en morsekunus ud på denne maskine er nemt, idet den trækkes til og løsnes med en lang unbracoskrue.
Den er lavet med 2 gevind med forskellig stigning.
Manualen kan findes på nettet.
Man skal således ikke banke på noget som helst.
Vær opmærksom på at ISO 30 holderen ikke har medbringerklør.
Skulle jeg købe idag, ville jeg vælge MT3, den er lidt kraftigere i halsen.
Overvej kuglespindler, hvis du senere vil bruge den til CNC.
Køb den ekstra feature så motoren kan løbe begge veje.
Jeg er iøvrigt glad for min, men overvejer noget større i tillæg.
En Deckel FP1 eller Aciera F3.

Kenneth

• Hero Member
« Svar #20 Dato: Marts 16, 2021, 23:30:11 »
Mange tak Cghansen - dejligt at høre fra én der har én selv :) Du er ikke ved at skulle sælge den? :)

Kuglespindler er der desværre ikke penge til PT - med alt det andet jeg skal have så er det bare ikke en mulighed. Generelt er Wabecos priser også bare HØJE så hvis jeg engang vælger en ombygning bliver det nok med andre dele end deres.

Jeg har lige set det med MK2 og måden at tage den ud på - ret smart. Jeg er dog stadigvæk ikke sikker. Det virker som om langt det meste brugte udstyr er MK2 og ISO 30, og MK3 i mindre omfang. Jeg har spurgt Wabeco og jeg vil miste ca 30mm ved at vælge ISO 30, så det bliver nok den jeg vælger. Medmindre du ‘overtaler’ mig :)

Det med at kunne køre begge veje har jeg fundet. Lidt utroligt at det ikke er standard - man skulle mene at det var noget de fleste ville have.

Hvilken størrelse skruestik passer godt til den? En 100mm?

Hilsen Kenneth

cghansen

• Newbie
  • *
« Svar #21 Dato: Marts 17, 2021, 10:12:29 »
Jeg Købte den med MT2, da jeg også har en Myford Super 7.
Sidenhen suppleret med en EMCO maximat 11 med fræsesøjle.
En 125 mm skruestik er fin.
Jeg bruger en kopi af en Geradi. Den kan monteres både på tværs og på langs.
Har også den Wabeco kalder "toolmakers vice" på 88mm, fin til mindre ting, men med med mindre spændekraft.
Har nogen gange overvejet at sælge fræsemaskinen da jeg gerne vil have kuglespindler.
Man kan selv montere dem, se evt bøgerne fra Cristoph Selig på Einfac-cnc.de.
De kræver dog noget arbejde, og nogen udfræsninger i sadlen.
Og det må såvidt jeg kan se kræve en venstredrejet spindel på y_aksen. Dette er jo ligegyldigt hvis den kun skal bruges til CNC, men bliver lidt forvirrende hvis den skal bruges manuelt.
Jeg antager at Wabeco har tænkt over det.
Har du overvejet DRO, uundværligt i min optik?

Har desuden en Schaublin SV12 i fin stand med en del tilbehør, det er en "rigtig" fræser, og den kan nemt skilles ad og flyttes i en kælder.
Den er til salg, men jeg har nu ikke annonceret den endnu.

Kenneth

• Hero Member
« Svar #22 Dato: Marts 17, 2021, 11:14:56 »
Jeg Købte den med MT2, da jeg også har en Myford Super 7.
     Jeg har tænkt samme tanke da jeg forhåbentlig også skal have en drejebænk på et tidspunkt. Er det ofte at du bruger værktøjet i begge, eller er det en sjældenhed? Den gennemrenoverede Myford der var på DBA for 14 dage siden var godt nok lækker - men til 25T  ;D
Sidenhen suppleret med en EMCO maximat 11 med fræsesøjle.
En 125 mm skruestik er fin.
     Takker :)
Jeg bruger en kopi af en Geradi. Den kan monteres både på tværs og på langs.
Har også den Wabeco kalder "toolmakers vice" på 88mm, fin til mindre ting, men med med mindre spændekraft.
     Jeg kan købe en Vertex VK-5 for 1350,- hos Wabeco inkl moms, så det bliver nok den.
Har nogen gange overvejet at sælge fræsemaskinen da jeg gerne vil have kuglespindler.
     Så er det nu du skal sige til ;)
Man kan selv montere dem, se evt bøgerne fra Cristoph Selig på Einfac-cnc.de.
De kræver dog noget arbejde, og nogen udfræsninger i sadlen.
     Det har jeg slet ikke set på endnu - lige nu er det rigeligt spændende med den manuelle
Og det må såvidt jeg kan se kræve en venstredrejet spindel på y_aksen. Dette er jo ligegyldigt hvis den kun skal bruges til CNC, men bliver lidt forvirrende hvis den skal bruges manuelt.
Jeg antager at Wabeco har tænkt over det.
Har du overvejet DRO, uundværligt i min optik?
     Det er på listen, men jeg har simpelthen ikke pengene til det nu. Wabeco er derudover vandvittige med deres DRO priser, så det bliver helt klart et sæt til eftermontering. Måske må jeg starte med fattigmands DRO :)

Har desuden en Schaublin SV12 i fin stand med en del tilbehør, det er en "rigtig" fræser, og den kan nemt skilles ad og flyttes i en kælder.
Den er til salg, men jeg har nu ikke annonceret den endnu.
    Jeg vil gerne have én der er nem at eftermontere alt det moderne udstyr på, og da næsten alt kan fås som option hos Wabeco tænker jeg at det må være rimeligt nemt at gøre det meste selv :)

Og tak for dine gode svar :)

Hilsen Kenneth

cghansen

• Newbie
  • *
« Svar #23 Dato: Marts 18, 2021, 18:35:56 »
Et andet argument for MT3 er, at direkte spændetænger går op til 16 mm i modsætming til MT2's 12 mm.
Hvad betyder den reducerede mulige højde på et emne egentlig?
Det er en lille maskine og stivheden er begrænset hvis Z-aksen er kørt helt op.

Kenneth

• Hero Member
« Svar #24 Dato: Marts 18, 2021, 20:01:12 »
Jeg har besluttet mig for den med ISO30. Mange der har valgt samme konus på drejebænk og fræser får aldrig udnyttet det alligevel, ud fra hvad jeg kan læse mig til på andre fora.

Jeg har bedt Wabeco om et tilbud på en hulens masse grej(synes jeg det er i hvert fald  :D). Vi må se om de giver lidt rabat - jeg har i hvert fald spurgt efter det.

Jeg kan også se at der findes ISO 30 spændetænger - det eliminerer jo noget af problemet med at ISO30 fylder lidt mere på Z.

Hilsen Kenneth

RH

• Hero Member
« Svar #25 Dato: Marts 18, 2021, 20:09:17 »
Jeg har ISO40 spændetænger til min Intos.
Det giver noget mere plads. Ikke at det er et problem på den. Men en skønne dag så skal det nok passe at man lige mangler de ~50 mm mere
Så det kan jeg klart anbefale

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk