Holmboe. Først rengøre du maskinen udvendig, med rense væske, det kan være benzin terpentin, men ikke noget som opløser maling. Når den så er helt tør og ren, så fylder du olie på og lader den stå et par timer uden at starte. Hvis den stadig er tør så lader du den køre i mellem gear 500 omdr. i 5 minuter, Så kan du se hvor den bliver fedtet læg evt. en avis på planet.
Jeg tror at der er en revne i motorhus, måske den har været overbelastet eller en støbefejl.
Men skild den ad stump for stump til der ikke er mere, Så skal lejer, simmerringe og måske
O-ringe rengøres se om der er noget som kan have fejl eller bruges igen Men se efter revner i motorhus og se efter lejer har en stram pasning i yderring og inderring, og se efter tandhjul og skiftegafler for slid og slør.
Hej Hans,
Mange tak for din udførlige beskrivelse af det forestående arbejde.
Jeg har gjort som du har sagt og olien kommer ud ved spindelen. Som om en pakdåse, eller en støbefejl får det til at løbe relativt hurtigt ud her, så snart olien er varm.
Derudover kommer der også olie ud ved pakdåsen nederst på spindeludtrækket, men dette kan også være snyd, at det blot er den megen olie der kommer ud ved toppen af spindelen der kryber nedenom og ser ud som om det kommer herfra. Jeg prøver at tage nogle billeder senere i dag.
Lejet i bunden af spindelen bliver en anelse varmt når maskinen har kørt nogle minutter. Jeg ved ikke om dette er normalt.
Udover ovennævnte sveder den en smule ved gearskiftehåndtag og ved det håndtag man kan klemme om spindelen så den bliver i en given højde.
Det ser da ud som om jeg skal ud på en større operation/et grundigt detektivarbejde
men det er okay, jeg vil egentligt gerne gå et godt stykke for at få maskinen repareret, jeg synes det ville være fint hvis den kan køre mange år endnu.
Mange tak for hjælpen,
Sent from my iPhone using Tapatalk