Nu har jeg mest rodet med Danfoss Vlt 2800, der kan man vælge udgangsspændingen, om det er tilfældet med alle frekvensomformere ved jeg ikke.
(det er kun dem med 400 volt ind, man kan vælge, er det en med 230 volt ind, kan man ikke gå op i volt)
Sakset fra manualen
Jens, Jeg tør heller ikke rode mig ud i andet end Danfoss. Det er svært nok at tygge sig gennem manualen til et fabrikat.
Men det, du viser, er jo kun de mærkeplade-oplysninger: spænding, strøm, effekt, omdrejninger og frekvens, som du skal taste ind, for at omformeren kan beregne automatisk motoroptimering, automatisk termosikring og hvad den ellers regner ud. Det ændrer altså ikke på omformerens udgangsspænding. Prøv at måle.
På en 380 V omformer skal du jo stadig selv koble en 230/380 V motor i stjerne, så viklingerne kommer i "serie" med et fælles nulpunkt og kun får 230 V hver (af de 380 leverede). Sætter du den samme motor til en 230V omformer, skal du koble den i trekant, så hver vikling får 230 V direkte.
Med en 220V (ind) omformer kan du kun bruge en motor, som iflg. mærkepladen kan køre på 220V, derfor har du ingen valgmuligheder..
Jeg har en 2 hk ABB motor, som er mærket 400/690 V. Den skal trekantkobles på en 380 V omformer, og kan ikke køre på en 220V. (Det kan den faktisk godt, men den trækker ingen ting)
Nu skal jeg jo som sagt helst ikke kvaje mig igen sådan lige med det samme
men jeg er altså (ret) sikker på, at omformerens indgangs og udgangsspænding er den samme uanset type.