Hej og tillykke med trangen til en fræser...
Som Deckel ejer kan jeg ikke siges at være helt objektiv.
Men får du fat i den FP1, slipper du den nok ikke igen - med mindre du finder en FP2..
Se den, mærk efter - er den i rimelig stand? Lyder den godt? Er den blevet behandlet ok? Tag en kyndig med. Spørg mig efter brugsanvisning, hvis du køber og han ikke har.
En patron til ER (25 - 32 eller 40) tænger samt et sæt af samme, så klarer du dig. OZ tænger er bedre, men ikke så udbredte.
En Aciera skal helst have alt i udstyr med, fordi du finder ikke noget til salg (måske, hvis du vifter med meget store seddelbundter).
Hvorimod der er solgt så mange Deckel fræsere og så meget udstyr, at det du søger altid kan findes.
Og der er forhandlere af Deckel reservedele i Tyskland - hvis ikke de har det, laver de det til lager. Spindelmøtrikker osv. (Franz Singer)
Der er endda nogen i Tyskland, som i dag bygger dem nye - til formuer. (FPS, mener jeg, det er)
Det havde været lidt bedre med en maskine med kegle 40 spindelnæse, men Morse4 går skam også an.
Jeg har selv en FP2, som nogle mener er noget af det bedste manuelle (værktøjsfræser), man kan få. Aciera F4 og F5 er også skønne, men sjældnere.
Schaublin 13 er noget speciel. Standardhovedet har ikke borende pinol og det borende hurtighovede bruger kun 20mm spændetænger...
Og jeg har selv en FP1 på vej - med kegle 40, så jeg kan bruge samme værktøjer (og mange tilbehør mellem FP1 og FP2) som de, jeg har i forvejen til min FP2.
Lathes.co.uk er et glimrende sted at søge oplysninger. Han har blot hang til gamle, underlige drejebænke også. Men et sted, man ikke må undvære.
Ellers er der flere engelsksprogede maskinistfora, der er værd at besøge - og stille spørgsmål. Og lidt tyske, hvis man er til det.
Hvis du synes FP1'en er lidt dyr, så tænk over, den taber ikke i pris modsat en nyere kinamaskine.
Mvh.
Erik