Nå- Den store Lagun fræser (fra en anden tråd) er ude af billedet.
1. Fordi jeg ikke har plads til den i værkstedet, og en impulsiv ide, med at stille den i garagen på den anden side af væggen, er skrottet. Jeg vil ikke have en fræser til at stå, hvor den kan sprøjte spåner på min veteranbil.
2. Fordi den i øvrigt også er solgt.
Jeg har også en lille HJ horisontalfræser stående, men den viste sig at kræve en meget større omgang end beregnet. Så den er "to do listen" til jeg kommer til at kede mig RIGTIG meget.
Det eneste, jeg umiddelbart kan få plads til værkstedet er vist en Deckel / klon. Det giver mindre vandring på X og Y og mindre Z- højde, end jeg har på min bore-fræsemaskine. Det ved jeg ikke rigtigt, hvor irriteret, jeg ville blive over, men jeg bygger jo ikke storebæltsbroer. Så jeg ved ikke - er den for lille
Denne her er på DBA i øjeblikket med en del originalt tilbehør. (billede)
https://www.dba.dk/fraeser-deckel-fp1-deckel/id-1051409993/Den står selvfølgelig i den anden ende af landet, men sælgeren har ikke selv brugt den, og han ved ikke (kan i hvert fald ikke forklare mig) hvilken konus der er i "krop" og vertikalhovedet, og hvordan antrækket virker.
Den er fra 1960, og jeg mener at have læst noget om en speciel "deckel konus" som ikke passer med andet.
Det ser for mig ud som om de store holdere er MK4 og nok passer i horisontalspindlen - men hvad med det underlige antræk.
Der er nogen, der har flyttet gevindet ud på ydersiden.
De andre (til vertikalhovedet) kan jeg ganske enkelt ikke finde ud af. Sælger siger noget om, at konus 4 holderne passer i en "adapter" i vertikalhovedet. Det kan jeg ikke lige se for mig, og sådan en må jo også tage plads af den i forvejen sparsomme frihøjde.
Er der nogen, som kan afhjælpe min uvidenhed.