Jeg går ud fra, at de 1320 mm er bredden og de 850 mm er højden.
En så bred låge i træ stiller store krav til konstruktionen, hvis du vil undgå, at den lige så stille begynder at "hænge". Bedst vil det være at lave en dobbelt låge med hængsler på begge portstolper.
I gamle dage hed MDF-plade "hård masonit", der kunne fås i en oliebehandlet, ekstra hårdtpresset udgave. Men den pladetype findes næppe mere. Jeg vil derfor ligesom Søren foreslå "trailerplade", der også kaldes støbefiner. Det er filmbelagt, vandfast birkekrydsfiner og det fås glat på begge sider i tykkelser fra ca. 9. mm og opefter.
Til rammen kan regler som nævnt bruges. Bedre vil det måske være med certificeret, tørret spærtræ i smalt mål - eller flækket på langs på en rundsav.
Det lyder ikke, som om du er fortrolig med svalehaler eller fingertapper, så jeg vil nok anbefale dig at dyvle rammen sammen. Brug rigeligt med 10 mm bøgedyvler og husk, at limen skal være vandfast og beregnet til udebrug.
Det er ikke nok at lave en firkantet ramme - heller ikke hvis den beklædes på begge sider med en ubrudt plade. Der SKAL som minimum en diagonalstiver fra øverste "frie" hjørne af rammen og ned til nederste hjørne i hængselsiden. Det er vigtigt, at den vender den rigtige vej. Brug rigeligt med lim og dyvler.
Beklæder du kun rammen på den ene side, er der risiko for, at den slår sig på grund af "træk" på beklædningssiden. Alle træprodukter slår sig i varierende fugt og temperatur.
Lågen kan eventuelt også laves som en helt klassisk (gammeldags) konstruktion med klinklagte brædder på en Z-profil, igen med diagonalen fra det frie øverste hjørne til nederste hjørne i hængselsiden. Umiddelbart vil jeg tro, at det giver det flotteste og bedste resultat, men det kræver, at du laver en dobbeltlåge. En alt for bred låge trækker sig ubønhørligt skæv over tid.