Forfatter Emne: manual  (Læst 75825 gange)

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #45 Dato: Januar 07, 2010, 14:23:06 »
                         Hej igen
jeg siger rigtig mange tak for de oplysninger som du gav mig frynlund de hjalp mig utrolig meget
nu kan jeg begynde at se sammenhænget i mange flere ting nu behøver jeg ikke at sidde og rive mig i håret længer lige pågrund af det ,men i den forbindelse vil jeg godt lige spørge dig om du har nogle oplysninger på de forskellige platter da jeg fik en del med til min drejebænk men det er ikke dem alle som står noget på og samtidig kan jeg ikke se på æsken, hvad der står da det er slidt af ,så hvis der findes et sted hvor jeg kan gå ind og se om der er nogen der ligner mine så jeg på den måde kan finde frem til hvilken platte jeg skal bruge og finde min skærehastighed.
Jeg har lige et spørgsmål angående den fine tegning som du lavede til mig med udregning af konusen
det går på hvordan fandt du frem til graderne ved brug af grademåler eller ved udregning den kan jeg ikke udmildbart lige grade den udregning

    MVH Preben

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: manual
« Svar #46 Dato: Januar 07, 2010, 14:38:48 »
Hvis du ikke kan se hvad der står på platteæsken bliver det så godt som umulig at finde ud af hvilken kvalitet platten er.
Kan du ikke skrive hvad der står på æskerne du kan læse så kan vi finde ud af hvad det er for nogle platter og hvad de skal bruges til. Jeg tror at det på nuværende tidspunkt er en for stor mundfuld at du skal sætte dig ind i alt om platter.

Når dovenskaben tager overhånd og jeg ikke gider regne trigonometri så laver jeg en tegning i AutoCad og målsætter den.

Jeg skal op og sende dit regnehjul og har vedlagt en gammel instruktion jeg lavede for snart 20 år siden.
« Senest Redigeret: Januar 07, 2010, 16:27:19 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2631
Sv: manual
« Svar #47 Dato: Januar 07, 2010, 17:06:15 »
Når du nu har en del platter, du ikke kender typen på, så er det da bare med at bruge løs-
Hvis du lægger ud med 100 skæremeter, går du ikke helt galt i byen, så kan du jo altid sætte op i hastighed.

Hvis platten hurtigt bliver slidt, køre du for stærkt, hvis du derimod brækker hjørnerne kunne det være fordi du køre for langsomt.
Men ligesom skærehastigheden er vigtig, så er tilspændingen også af stor betydning, her variere det også meget, afhængdig af plattetype, spåndbryder og spåndybde, samt plattens næseradius.

Men ellers tag et billede, af de platter du er i tvivl om, læg dem evt, på et papir og numerer dem, så skal du nok få lidt hjælp til at få dem brugt, på en fornuftig måde.
Vi kan selvfølgelig ikke se hvilken belægning og kvalitet de er af.
Men til hobby brug, vil man næsten aldrig kunne udnytte, moderne platters egenskaber
Platter med negativt skær (her er skær på begge sider af platten) vil ofte være svære at udnytte på en mindre maskine.
Hvorimod posetive platter (her er så kun skær på den en side) er bedre egnede.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #48 Dato: Januar 07, 2010, 19:17:53 »
                                      Hej  igen
 Jeg siger endnu engang mange tak for hjælpen.
 Jeg sender lige et billede af alle de platter som jeg har liggende ,jeg har lagt dem i rækkefølge
 hvor jeg har givet dem et nummer fra 1 - til 10 så har jeg skrevet på papiret men ved ikke om i kan læse det,så jeg vil for en sikkerhedsskyld lige skrive de ting ned som jeg har kunnet læse jeg starter med
  nr 1 ( H 13 a ) k20  m15)        (Fra venstre )
  nr 2 gtn2  ic54  p40  10 pcs
  nr 3 tpun 160804p25
  nr 4 kan jeg ikke se
  nr 5 kan jeg ikke se
  nr 6 kan jeg ikke se
  nr 7 whm6080404-18tic15
  nr 8kt350
  nr 9 kan jeg ikke se
  nr 10 hc -p-40

jeg håber i kan bruge det til noget i må meget gerne skrive til hvad slags jern eller hvis der er noget til plastik angående plastik skal det køre i høje omdrejninger da jeg på et tidspunkt skal til at dreje i det er det jo meget rart at vide men selvfølelig finder jeg jo nok ud af det til den tid .

      MVH Preben

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2631
Sv: manual
« Svar #49 Dato: Januar 07, 2010, 20:32:12 »
Nr 1 er beregnet til støbejern ( K er til støbejern P er til stål) men kan dog også bruges til stål, der er en fin platte til lettere bearbejdning. (den hedder nok TNMG)

Nr 2 er en stikplatte til stål

Nr 3 er god til allu og messing, men også fin til sletbearbejdning i stål (den hedder nok TNMG)

nr 4 er en fin platte til lettere bearbejdning i stål (den hedder nok TNMG)

nr 5 må være en fræseplatte

nr 6 tja jeg kan ikke helt se hvad det er, det ligner en SCLC, som er en rigtig god platte, til dit brug, vil jeg vudere.

nr 7 og nr 8 rigtig fine alround platter, til lidt af hver, hvis den er dobbelsidet, har man 6 skær pr platte. (mener der er typen MWLN

nr 9 ligner en dcmt, min faorit platte, den er dog ikke så robust

nr 10 Er en stik platte


For at du kan få fornøjelse af din platter, kræver det jo du har nogle stål de passer i


håber det hjælper dig lidt, ellers må du endelig spørge igen
« Senest Redigeret: Januar 07, 2010, 20:48:49 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2631
Sv: manual
« Svar #50 Dato: Januar 07, 2010, 21:11:39 »
Vedrørende drejning i plastik, så er et sleben toolbits stål faktisk det bedste.
Man sliber ikke spånbryder til nylon, men gerne en stor næseradius, og en god tilspænding.
Man kan sagtens køre høje o/m i nylon, men det er ikke nødvendigt, det allervigtiske er at få spånerne væk.
Hvis de snor sig om emnet, kommer det sjældent til at se kønt ud.
Jeg bruger ofte lidt sæbevand, især ved indvendig bearbejdning, det køler og spånerne glider bedre ud.

Et lille tips, hvis du vasker dit færdige nylon emne, i varmt sæbevand, bliver det rigtig flot.

Der findes dog typer nylon, som man kan bryde spånerne i, det kaldes ofte POM, der er meget nemt at bearbejde.

Det er viktigt af sikkerhedsmæssige grunde, at rense spånbakken for jernspåner, og fjerne alt løst værktøj, for pludselig kan spånerne vikle sig om emne/treklo, og så kan alt blive slynget rundt, ligeledes fjerne alle nylonspåner, efter hvert ophold.
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2631
Sv: manual
« Svar #51 Dato: Januar 07, 2010, 22:06:34 »
Her er et sidestål og et stikstål i toolbits, sleben til nylon.
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: manual
« Svar #52 Dato: Januar 07, 2010, 22:29:51 »
Her er en tabel over iSO koder på drejeplatter, så kan du se hvad bogstaverne i Jenses udmærkede forklaring betyder.

Klik på filnavnet for at downloade billedet så er det nemmere at læse.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #53 Dato: Januar 08, 2010, 02:06:17 »
                                     Hej igen
jeg har kigget på den meget fine beskrivelse som du har givet mig på alle de platter som jeg har liggende jens angående stålolder ligger jeg inde med en del
nogle på 20x20 og 16x16 som er fræset ned så de passer i min værktøjsholder
eller retter sagt så de passer i pinolhøjde for der er plads til 16x16 men 12x12 er bedst så er der bedre plads til at justerer på højden.
men der er meget forskel på dem jeg sender lige nogle billeder af dem som jeg har liggende ved lejlighed da jeg godt lige vil høre jeres mening om hvilken nogen som er de bedste ,da jeg lige iøjeblikket mangler en hvor platten går lige ud.

ja frynlund du har ret det er nok ikke det rigtige tidspunkt at jeg skal arbejde med at sætte mig ind i alle de forskellige platte typer som der er for så ender det med at jeg får en hjerneblødning bare det skema som du har vist mig er der nok at tage fat på 

    MVH preben

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2631
Sv: manual
« Svar #54 Dato: Januar 08, 2010, 15:00:00 »
Hvis du har en holder til langsdrejning, vil alle platterne være anvendelige til langsdrejning. (undtagen stik og fræseplatter)
Husk altid at skille tingene ad.

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #55 Dato: Januar 08, 2010, 15:45:29 »
                                     Hej Jens
jeg sender lige et billede af min stålholder som du kan se er det et blandet udvalg men jeg mangler en til når jeg skal gå i dybden,så er det jeg vil høre dig af hvilken type som er bedst at købe da jeg er lidt itvivl om det skal være ,de holder hvor der er hul i platten eller dem uden,der tænker jeg på holdbarheden da jeg udmildbart mener at dem med hul nok har letter ved at gå istykker ,men vil meget gerne have et godt bud på hvad du/i mener da jeg jo ingen erfaring har med det endnu.

 Jeg har modtaget regnehjul frynlund det ser meget spændene ud nu skal jeg lige igang med at studerer det ,udmildbart kan jeg se at den er en kæmpe hjælp til mig så endnu engang tak for jeres hjælp

   MVH Preben

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2631
Sv: manual
« Svar #56 Dato: Januar 08, 2010, 16:53:21 »
Du skriver gå i dybden, mener du der med stikke ned i emnet, som til en frigang til gevind?

Der vil en type DCMT være velegnet, det skal være en type hvor "bagskæret" er frit.

Men ellers brug de stål du har, og så stik frigangen med et stikstål, eller et fason slebet toolbits.

Jeg tror faktisk, at næsten alle platter i dag er med hul i, det burde ikke svække platten.
Jeg har ingen problemer med at de DCMT jeg bruger revner, men det er vigtigt, at anlægsfladen hvor platen ligger an (platte lejet) er intakt, det er en ukompliseret fastspænding, med en skrue ned gennem platten.
Andre typer har et sindrigt systen, bestående af mange enkeltdele, til fastspænding af platten.
Husk altid at skille tingene ad.

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #57 Dato: Januar 09, 2010, 15:43:06 »
                                                       hej jens
ja det er et stål til den platte som jeg har vist på tegningen nr 9 jeg mangler jeg har kun den ene platte det var derfor at jeg godt lige ville høre om det den stålholder jeg skal have fat i om det skal være med hul eller uden men jeg kan forstå på dig at dem med hul er gode nok.
De toolbits du omtalte kan man lave dem i alle former da jeg tidliger har skrevet at jeg er igang med at lave studse men kunne godt tænke mig at hvis det kunne lade sig gøre at lave den facon som studsen har på toolbitsen, så jeg kan lave den i en arbejdsgang så jeg ikke skal hen at ændre på vinklen på min værktøjsholder.
Jeg glemte lige i forbindelse med det du skrev at man skal huske at tømme eller fjerne lange spåner fra drejebænken havde jeg godt nok ikke lige tænkt over så det var meget godt at du lige bragte det på banen.
Jeg har lige et andet spørgsmål hvad er bedst at bruge snittapper / bakker til at lave gevind med eller bruge platte kan du beskrive hvordan man gør hvis man skal bruge en platte da jeg skal på et tidspunkt have lavet nogle indvendige gevind på nogle plastikbøs i 3/4 tomme.
de skal bruges til en indsats i hanen som sidder i bunden af mine 1000L plastikbeholder da hullet er helt oppe i et 1 tommer hul og jeg skal ned i en 3/4 tomme
 
MVH preben
« Senest Redigeret: Januar 09, 2010, 16:00:14 af preben »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2631
Sv: manual
« Svar #58 Dato: Januar 09, 2010, 17:40:45 »
Toolbits stål kan slibes, i alle mulige former, dog har det en begrænsning, for hvor meget man kan stikke i bredden. (begrænset af drejebænken, og stabiliteten og opspænding/emne)
Pas på med for brede stål, når du laver indstik, de kan finde på at huge i, så det hele står om ørene på dig.
Hvis du skal stikke nogle riller, på en slangestuds, kan du jo bare stikke en rille af gangen.

At skære gevind, med stål på drejebænken, vil jeg anbefale du venter, med at give dig i kast med, indtil du er helt fortrolig med den almindelige drejning.
Til skæring af gevind i nylon, er et slebet toolbits, faktisk det som er bedst.
(i det hele taget er gevindplatter i hårdmetal, ikke lige just det jeg vil anbefale til hobbybrug, uanset om det er i stål eller plast)
Det mest enkle er at bruge snittap og skærebak
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #59 Dato: Januar 10, 2010, 03:43:04 »
                                               Hej jens
jeg havde det lidt på fornemmelsen at det ikke bare sådan ligetil at dreje gevind med platter, noget jeg har spekuleret over  kan det ikke lade sig gøre at bruge drejebænken til at lave gevind med ved at lave en holder til bakker og snittapper som kan passe i værktøjsholderen er det for farligt eller er det noget som du har prøvet kunne jeg godt tænke mig at vide.
Ja du har ret at jeg kan stikke ind når jeg skal lave de studse men det var mere fordi at jeg godt kunne tænke mig at lav det i en arbejdsgang for jeg at jeg ikke skal hen og ændre på graderne på værktøjsholderen ,men kan godt se at det bliver nødvendigt når det andet bliver for voldsomt.

 MVH preben