Forfatter Emne: manual  (Læst 75941 gange)

preben

• Gæst
Sv: manual
« Svar #105 Dato: Januar 23, 2010, 02:16:33 »
                                                Hej jørgen
inden jeg går ud og invisterer i en konisk rival er der noget som jeg godt lige vil høre dig om angående det med at bore huller så de passer til de stålkugler er det noget du har prøvet før eller er det  ud
fra hvordan at du mener at det evt . kan gøres ,da jeg udmildbart ikke kan forstille mig at ved at bore med en konisk rival kan se at den vil blive skålformet men det kan godt være at du har ret men jeg vil bare være sikker fordi det koster hver gang.

Mvh preben 

jens

• Hero Member
« Svar #106 Dato: Januar 23, 2010, 10:59:30 »
Hvis du skal have hullet "kugleformet", så skal du nok bore hullet med en radius pinfræser, eller selv slibe et bor med en runding på skæret, og så kun bore det så dybt at der lige bliver en lille runding tilbage.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #107 Dato: Januar 23, 2010, 12:09:06 »
Det er nok smartes af brugen en radiusfræser, som Jens skriver, men at skaffe en 3,86mm fræser bliver nok ikke nemt. Hvordan vil du sætte kuglen fast, jeg går ud fra at halvdelen af kuglen skal stikke oven for emnet. Er det 4mm kugler?
« Senest Redigeret: Januar 23, 2010, 13:46:20 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

j håndstad

• Hero Member
« Svar #108 Dato: Januar 23, 2010, 22:06:20 »
Hej  Hvis jeg har forstået det ret så er bunden af hullet 2,5 mm.
hvis du derefter river hullet op med en konisk rival på 1-2 grader så vil kuglen ikke kunne falde igennem . Man kan da godt bruge en radiusfræser på Ø 4 mm. Man kunne også bruge et 4 mm bor der er slebet meget spids, husk at fas det af til messing.        Ret mig hvis jeg har misforstået opgaven.
Mvh Jørgen.

preben

• Gæst
« Svar #109 Dato: Januar 24, 2010, 14:29:50 »
                                     hej igen
jeg vil godt lige høre jer hvordan ser en radiusfræser /pinfræser ud hvis jeg skal ud og købe sådan en
jeg har prøvet det med at spidse et bor men uden held det bliver for stort hvergang
selve kuglen er 3,88mm,  og hullet skal være på henholdsvis 2,46mm og 3,86mm da kuglen ikke må ryge igennem og ikke må ryge ud igen ,så selve kuglen skal klikkes ind i hullet.
jeg kan ikke forstille mig andet end at den kobling er lavet på en cnc maskine ,så det er noget af en opgave som jeg har kastet mig ud i den er ikke bare sådan lige at lave ,men meget spændene at arbejde med der er hvirkelig noget udfordring i opgaven.
Jeg håber med alt jeres hjælp at det lykkes for mig at lave en komplet kobling ,jeg ved ikke om der mangler flere oplysninger for at i kan hjælpe mig med at løse opgaven for mig ,så må i endelig skrive det ,for jeg vil meget gerne se om jeg ikke kan fuldfører den.

Tak for hjælpen
MVH preben

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #110 Dato: Januar 24, 2010, 14:40:34 »
Radiusfræser
/Frylund

jens

• Hero Member
« Svar #111 Dato: Januar 24, 2010, 19:36:42 »
Ellers må du først bore et 2,46mm og  derefter bore op til 3,86mm et stykke ned.
I praksis skal du nok vælge et 2,4 eller et 2,5 mm bor (mener ikke det er nemt at skaffe et 2,45 mm)
Samt et 3,8 eller et 3,9 mm
En radius fræser på ø 3,86 er heller ikke standard vare (måske kan du finde en i tomme mål) ellers skal den specialslibes, hvilket ikke er nemt i så lille en diameter.

mvh jens

j håndstad

• Hero Member
« Svar #112 Dato: Januar 24, 2010, 21:26:45 »
Prøv at måle et 3,9 bor med micrometer og det viser sig at det er ikke 3,9 men 3,86 eller deromkring alt efter fabrikat.
Hvorfor ikke vælge en kugle på Ø4 det gør jo det hele meget lettere. (måske)
Preben spænd en dorn op i maskinskruestik i boremaskinen sæt boret så det lige rør dornen sæt stop på spindlen sæt emnet ind over dornen og bor, hvis det ikke er nok så gå 0,2 mm dybere det er ikke så svært. Øvelse gør mester.
Mvh Jørgen.

preben

• Gæst
« Svar #113 Dato: Januar 30, 2010, 14:59:46 »
                                                      Hej igen
jeg har lige lagt min vandkobling på hylden i et stykke tid da jeg mangler nogle ting som jeg har bestilt ,men for ikke at gå i stå har jeg lige kastet mig ud i et andet projekt som ser ud til at være ligeså vanskligt at lave ,ja måske enda meget sværer,jeg sender lige et billede af det som jeg godt vil prøve at lave
Det som jeg godt vil høre jer af er hvordan laver men en snegleformet rille eller hvad man kalder sådan en
det går ud på at det runde rør som står til venstre er der et hul i hvor der sidder en skrue i som skal skrues ned i et lillet beslag  på det rør i ser til højre som glider inde i den skinde/rille så man kan regulerer hvordan vandstrålen skal blive ved at dreje rundt på det rør til venstre
Hvis i har andre forslag til hvordan man kan lave en lignende model som fungerer på samme måde uden at lave denne omtalte rille men skal kunne lukke tæt.

Mvh preben
« Senest Redigeret: Januar 30, 2010, 15:09:13 af preben »

jens

• Hero Member
« Svar #114 Dato: Januar 30, 2010, 15:46:38 »
Det er jo sådanset et fladgevind, men det er nok lavet på en fræser, da "gevindet" slutter ret brat.

Så umidelbart er det ikke drejebænksarbejde, men en kraftig luftsliber, med en lille fræser, monteret i stålholderen, og så dreje trekloen manuelt, kunne nok lade sig gøre, hvis din drejebænk kan lave så kraftig en stigning. ::)

mvh jens

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #115 Dato: Januar 30, 2010, 16:16:21 »
Den håndværksmæssige rigtige måde er nok at fremstille den med spiralfræsning, der er en opskrift her:
http://www.fagteori.dk/fraeseren/fraeserens-tilbehoer/delehoved/spiralfraesning.aspx
Det kræver en del udstyr og ekspertise, så det er desværre ikke en begynder opgave.
Så vi må jo tænke på alternative metoder, Jenses kunne være en ide.
/Frylund

preben

• Gæst
« Svar #116 Dato: Januar 30, 2010, 17:12:32 »
 Ja jeg tænkte nok at det kræver et rundbord for at man kan udfører den rigtigt, men er ikke klar over om jeg kan lave den stigning på min drejebænk.
 jeg spekulerede på noget andet ,men er meget itvivl om det vil fungere da jeg ikke udmildbart lige kan se for mig om der er nogen fald grupper i den model jeg har tænkt på ,som går ud på at i stedet for at lave det fladegevind.
så evt. fræse et lige stykke i det yderste rør og lave et lillet gevind i det inderste rør til højre hvor jeg kan sidde en skrue i som kan spænde det yderste rør fast i den stilling ,hvor jeg opnår den ønskede stråle
kom endelig med så mange forslag og ideer på hvordan det ellers kan lade sig gøre

tak for hjælpen

MVH preben

preben

• Gæst
« Svar #117 Dato: Februar 01, 2010, 13:52:35 »
                                                          Hej igen
jeg er lige igang med at se om jeg kan slibe mit hss stål som jeg skal bruge til indvendig rille som ikke er på mere end 3mm.

Det som jeg leder efter er den vinkel som mit toolbits skal slibes i for at få den til at skære rigtigt jeg har været inde på nogle af siderne herinde men kan udmildbart ikke lige finde en side men ved den findes men hvor 

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #118 Dato: Februar 01, 2010, 15:42:26 »
Vinklerne til indvendig er de samme som til udvendig.
/Frylund

j håndstad

• Hero Member
« Svar #119 Dato: Februar 01, 2010, 20:13:38 »
Når stålet sidder i centerhøjde og du kører det ind i hullet skal du påse at underkanten af stålet går fri.
Mvh Jørgen