Villy: RH fik postet og forklaret, mens jeg sad og skrev, men du får nu hele smøren alligevel, for det er faktisk mere simpelt end en kugledrejer, når lige tiøren falder.
Jeg er måske også lidt skeptisk overfor en "træpind" men en "forbedret" model kunne være sådan her.
Først drejer du et stykke tyndt rundjern spidst i begge ender. Længde mellem spidserne er din radius.
Så laver du to plader eller klodser med et pinolhul i midten. Dem anbringer du, en ca. under center på spindelhuset - under kloen, og en på tværslæden. Lidt Knold og Tot lim gør det nok nemmere - og sikrere lige om lidt.
Anbring stangen mellem hullerne og kør lidt ud, ind og frem tilbage, indtil den sidder parallelt med vangerne.
Fidusen, som jeg i hvert fald ikke lige straks fik øje på, er at man så skal køre med både længde og tværslæde på en gang.
Du kører ud og ind med tværslæden, SAMTIDIG med, at du hele tiden holder "jernpinden" fast, ved at køre lidt frem og tilbage med længdeslæden, fordi afstanden ændres, når pinden vipper fra side til side. (Tegner din radius)
Pinolhullerne sikrer at pinden ikke falder ud, hvis ikke du er helt hurtig/nøjagtig nok med længdeslæden, og pindens længde = din radius sikrer, at du aldrig kommer for langt frem, så slutresultatet bliver præcist. BINGO
Producent af unikke Rolls Royce dele ser sgu da godt ud på et CV.
Og kan du ikke lige se det på en gravsten engang i fremtiden.
Du er nødt til at prøve - det der cnc halløj er jo rent snyd.