Forfatter Emne: Leje metal  (Læst 8019 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Leje metal
« Dato: Maj 30, 2018, 00:46:14 »
Jeg skal lave et så kaldt glide leje i en gearkasse på en motorcykel Det skal være D 16 Ø 14 længde ?
Jeg regner ikke at messing er godt nok, men nok i noget bronze eller blybronze. Jeg regner med en aksel / leje tolerance på 00,4 eller tæt ved så olie kan trænge ind og uden at der bliver slør
Nogen forslag hvor man køber det og hvad metal der skal bruges

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Leje metal
« Svar #1 Dato: Maj 30, 2018, 03:38:31 »
Kan du ikke bruge sådan noget som det her:
 https://www.ebay.de/itm/Rotguss-RG7-rund-18mm-Lange-wahlbar-CuSn7-ZnPb-Rundstange-Stab-Lagerbronze/142257553263?var=441317543301&hash=item211f35ff6f:m:mIg1YPoZJQSPtOkNt4LUHaA


Hvis det er til noget, som skal køre ret hurtigt rundt, er en smørerille  eller lignende så ikke bedre end bare 4/100 tolerance [quest]


















Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1383
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Leje metal
« Svar #2 Dato: Maj 30, 2018, 05:42:58 »
Sidste år lavede jeg et leje til min motor i hverdagsbilen. Det der centrerer højgearsakslen i svinghjulet. Det blev lavet i bronze. 😊
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2626
Sv: Leje metal
« Svar #3 Dato: Maj 30, 2018, 17:06:37 »
Nu ved jeg jo ikke hvor dan og hvorledes med smørring og hastighed, men en oliebronzeforing, kunne jo være et bud, det er den type man holder en finger for den ene ende, fylder op med olie, og presser man så med endnu en finger, så trykkes olien ud gennem bøsningen, blev brugt til biler i gamle dage.

Men forstår jeg dig ret, skal den være ø 16mm udvendigt, og med et hul på ø 14mm, det giver jo kun 1 mm gods.

Her har de bøsninger men med mere gods i, så må du jo presse bøsningen i og rive den op på mål.
https://ehandel.mw.dk/da/products/oliebronzeleje-med-og-uden-krave
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Leje metal
« Svar #4 Dato: Maj 30, 2018, 22:29:34 »
Jeg siger tak for svar. Det er en bøsning som er fra fabriks støbt i et i et alu hus Det vil sige at den ikke kan fjernes, men bores ud med en 16 mm pinfræser og det er her med gjort og nu har jeg et hul som er 16,02. Og den bøsning jeg vil laver vil jeg lave et spor med gevindstål med en stor stigning i samme retning som akslen løber så det vil suge olie ind. Det er en gearkasse med 1 L olie som bliver slynget rundt af tandhjul

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2626
Sv: Leje metal
« Svar #5 Dato: Maj 30, 2018, 22:37:34 »
Ja så skal du ikke bruge det porøse oliebronze...
Men almindelig lejebronze..

Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Leje metal
« Svar #6 Dato: Maj 31, 2018, 00:11:18 »
Lige et par foto. Jens det har du nok ret i for det ene leje skal have en ende bund så det dur poriøse leje bronge ikke

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 427
Sv: Leje metal
« Svar #7 Dato: Juni 01, 2018, 23:41:54 »
jens har helt ret....Jeg har alu bronze og alm leje bronze....Kan afh i Haderslev for en kold øl..... :)

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 427
Sv: Leje metal
« Svar #8 Dato: Juni 02, 2018, 12:11:19 »
Eller jeg kan sende en stump med posten....Du gir bare besked.... :)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Leje metal
« Svar #9 Dato: Juni 03, 2018, 11:55:37 »
Jeg siger tak for tilbud, men jeg har fået fat i en stump RG 7 . Her hvor jeg bor har vi Grenaa Motorfabrik, en virksomhed som laver skibsmotor i over 100 år og er nu gået over i vindmølle produktion De har alle mulig materialer så står man og mangler noget så er det der det skal findes