Forfatter Emne: Køling af drejejern  (Læst 7611 gange)

ivan

• Hero Member
Køling af drejejern
« Dato: Marts 04, 2018, 17:27:29 »

Dav i gruppen

Jeg har engang, for længe siden, lært at der ikke skal bruges køling på drejejern med platter men kun med HSS.

Jeg har set flere Youtube videoklip ar der køles på hårdmetalplatter. Har jeg ret eller hva' [quest] [quest]

jens

• Hero Member
Sv: Køling af drejejern
« Svar #1 Dato: Marts 04, 2018, 18:11:51 »
Skal man køle hm platter skal det gøres effektivt, for kommer man vand på en glohed platte, så er der risiko for den springer.
Men nu er det jo ofte os hobbyfolk køre mere forsigtigt, så platterne ikke bliver så varme, så her går det som regel fint med lidt sjatkøling, det bruger jeg meget selv, bare med en håndflaske, og har ikke haft problemer, med revnede platter.
Husk altid at skille tingene ad.

RH

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Marts 04, 2018, 22:18:15 »
Som jens skriver, så er det bedst med en masse, eller intet
De kan ikke lide sjat køling.
Personligt bruger jeg kun kølevand til nød. Og det er primært fordi at det sviner. Både på gulvet men også hele maskinen sejler i det.

Jeg har en gang fået fortalt af sælgeren vi køber værktøj af, at en HM platte har det bedst, når den er ~1000~1100 grader varm.
Om det passer, det skal jeg ikke kunne sige.

Men det kommer jo også meget an på det materiale du arbejder i.
Jeg ser dagligt folk dreje i messing/alu/støbegods med kølevand.  Det er i min optik ikke nødvendigt. Men hver mand sin mening

Men kigger man på Youtube, så er der mange der bruger det. Og især de der forstøver anlæg.
Men det er slet ikke noget jeg tør anbefale. Jeg har en ide om at forstøvet kølevand er endnu mere giftigt end blot i vand form.
Men populære, det er de

jens

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Marts 04, 2018, 22:33:53 »
Når vi nu er i gang med Youtube, så ser man rigtig ofte at folk søler emnerne til i olie, når de drejer, helt unødvendigt, og tilmed sundhedsskadeligt med de oliedampe det giver.
Så hellere sjatkøle med lidt borevand, især til udboring i små diameter kan det være en måde at få spånerne til ikke at sætte sig og ødelægge overfladen.

For mange år siden da jeg arbejde på maskinfabrik, stod min gode kollega Arne, en ældre mand, og drejede nogle håndtag i aluminium, han kom Sprit på med en håndflaske, jeg siger så Arne hvorfor bruger du sprit, det er ikke nødvendigt,  hvortil Arne svarere det ved jeg da godt, men det dufter så dejligt.
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #4 Dato: Marts 04, 2018, 23:52:25 »
På platter bruger jeg aldrig køling. Det ryger og sviner og hjælper ikke noget. Til sletspån med tool stål bruger jeg lidt køling fra en sprøjte flaske
Alu. skal man altid buge meget køling Sprit, vand, olie lige meget hvad. Hvis ikke laver det løsæg og så bliver overfladen grim
Støbejern ingen køling
Messing lidt køling
Plast samme problem som Alu vand på

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #5 Dato: Marts 05, 2018, 00:10:07 »
For mange år siden da jeg arbejde på maskinfabrik, stod min gode kollega Arne, en ældre mand, og drejede nogle håndtag i aluminium, han kom Sprit på med en håndflaske, jeg siger så Arne hvorfor bruger du sprit, det er ikke nødvendigt,  hvortil Arne svarere det ved jeg da godt, men det dufter så dejligt.
;D ;D Jeg brugte i lang tid lampeolie. Det var sikkert ikke engang nødvendigt med den fart jeg drejede (drejer) med, og jeg ved ikke om det virkede. Men det var da i det mindste lugtfrit, og man blev ikke fuld af det. ;)

På båndsaven synes jeg ikke klingerne holder længe uden køling/smøring. Det ser man til gengæld ikke meget af på Youtube.  [quest]

Er det ikke til alu, man skal bruge WD40?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Marts 05, 2018, 00:57:18 »
For omkring et års tid siden, sidder jeg og min kone ved aftenboret. så siger hun. Du skulle vel ikke have set mit opvaskemiddel. Nu har jeg gået og ledt hele dagen ,jeg kan ikke forstå hvor det er henne, Det er da mærkelig at det sådan kan blive væk
Ja jove, men, jeg ,ved ikke men. Du skulle vel ikke have glemt det ude ved drejebænken?