Hej igen alle.
Tak for svarene.
Jeg har googlet og funderet lidt videre.
Jens. Som du foreslår kan et delehovede klare det fornødne. Der er dog det problem, at et sådant endnu ikke indgår i min samling.
Kidde. Mit behov er de lidt større bor over 12mm, det ville være rart at kunne give dem en let slibning, så snart der er den mindste grat.
Derfor er det vigtigt at opspænding er simpel og hurtig.
Det vil jo være godt med alverdens indstillinger, men ikke specielt nødvendigt.
Du har en KEF skiber, det er åbenbart en udbredt og velanset løsning. Jeg har forsøgt udfra billeder at forstå dens og andres virkemåde. Det er ikke helt let at tolke billederne. Der er store forskelle i rotationsaksernes placering. Jeg kan se du også bor i Østjylland. Er det muligt jeg kan komme forbi og se KEF´en i funktion og evt. måle lidt på den?
(28-723007)
Tommy. Den foreslåede inspiration er mulig, men taler mest til fræsere og små bor. En stor del af mine bor er konus bor, så den går ikke.
Afsnittet "Resharpening" i
https://unicotool.en.ec21.com/Drill--7825856_7826037.htmlforeslår plane flader. Dette virker ok, jeg har forsøgsvis slebet nogle op med med håndføring.
Det vil være simpelt at lave og man får ved samme lejlighed en drejestål-sliber. Den kræver dog 2 slibeoperationer med en mellemliggende omstilling af vinkelen.
Jeg roder videre med ideen. Yderligere kommentarer er velkomne.
Med venlig hilsen
Bent