Forfatter Emne: Lidt løse tanker om slibning.  (Læst 16353 gange)

Bent

• Full Member
Lidt løse tanker om slibning.
« Dato: Februar 02, 2018, 09:19:02 »
Hej alle
Jeg har eksperimenteret lidt med at forsyne min Pedersen, VPU-0, med en slibesten og passende opspænding.
Det virker fint og jeg kan nu slibe stemmejern og høvleblade i en kvalitet der ligger langt over håndføring på bænksliber.

Jeg har så fået lyst til også at kunne slibe bor, specielt de lidt større, ikke nødvendigvis på VPU´en, ligeså gerne på en bænksliber med en passende opspænding.

Jeg har en noget lignende denneher..
https://www.ebay.com/itm/MATCO-Drill-Bit-Grinding-Attachment-Fixture-Jig-for-Bench-Grinder/182822009423?hash=item2a910a7a4f:g:wUAAAOSwpGFZ3Y-g
Den kan slibe små bor, men det er noget sprinkelværk der er følsomt for hvor kraftigt man trykker m.m.

Min tanke er så et fremstille noget solidt i samme stil. Jeg har dog ikke fundet nogen god amatør løsning på nettet.

En mulighed er så, at lade sig inspirere af en af de bedre professionelle løsninger. Der er jo ikke nogen af de enkelte komponenter der er specielt umulige at lave selv, men det kræver en del forberedende arbejde.

Når det er gjort, betyder det mindre, om man skal fremstille 1 eller 5 stk.

Var det en ide at lave et fælles projekt hvor opgaverne blev delt ud mellem de deltagende?

Kommentarer ses gerne, også selv om man ikke er med på ideen.
Med venlig hilsen
Bent
Bent

Maskinværktøj, Traktor, El, Smedning, Fil m.m.

jens

• Hero Member
Sv: Lidt løse tanker om slibning.
« Svar #1 Dato: Februar 02, 2018, 09:50:21 »
Det lyder spændende med en hjemmelavet borsliber, nok ikke lige noget jeg selv vil kaste mig ud, men da ikke umuligt at det vil friste, hvis der kommer en model, der er til at fremstille selv.
Jeg bruger også min fræser som sliber, har også et magnetplan, så der kan planslibes lidt.
Har faktisk også brugt delehovedet til at slibe endefræsere, lidt besværligt men det kan lade sig gøre.

Man kunne jo også slibe bor på samme måde...

Mit delehoved lignet det her utrolig meget...
Husk altid at skille tingene ad.

Kidde

• Sr. Member
« Svar #2 Dato: Februar 02, 2018, 11:20:45 »
Spændende.

Skriv evt ned hvad du gerne vil opnå med sliberen.

Skal den kun kunne slibe 118* eller skal den kunne justeres til alt muligt. Jo mere kompliceret jo flere dele. Dog får du noget gratis justering såfremt anordningen boltes på planet og man her kan justere vinkel og ligeledes vinkle vertikal hovedet. Sådanne projekter har det jo med at stikke af pludselig med alle mulige smarte features som folk gerne vil have med eller syntes kunne være rart da... bla bla bla.

Jeg har en gammel KEF sliber med en borsliber arm til. Den kan kun slibe 118* men man kan justere lidt på mejslens vinkel. Den er dødsimpel, ikke mange stumper og det virker ret godt syntes jeg.
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #3 Dato: Februar 02, 2018, 13:25:47 »

Den færdigkøbte model til endefræsere er jo enkel og kunne måske inspirere.

http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Collets/ER-Collet-Fixtures/Stevensons-ER32-Sharpening-Fixture

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bent

• Full Member
« Svar #4 Dato: Februar 04, 2018, 10:26:54 »
Hej igen alle.
Tak for svarene.
Jeg har googlet og funderet lidt videre.

Jens. Som du foreslår kan et delehovede klare det fornødne. Der er dog det problem, at et sådant endnu ikke indgår i min samling.

Kidde. Mit behov er de lidt større bor over 12mm, det ville være rart at kunne give dem en let slibning, så snart der er den mindste grat.
Derfor er det vigtigt at opspænding er simpel og hurtig.
Det vil jo være godt med alverdens indstillinger, men ikke specielt nødvendigt.
Du har en KEF skiber, det er åbenbart en udbredt og velanset løsning. Jeg har forsøgt udfra billeder at forstå dens og andres virkemåde. Det er ikke helt let at tolke billederne. Der er store forskelle i rotationsaksernes placering. Jeg kan se du også bor i Østjylland. Er det muligt jeg kan komme forbi og se KEF´en i funktion og evt. måle lidt på den?
 (28-723007)

Tommy. Den foreslåede inspiration er mulig, men taler mest til fræsere og små bor. En stor del af mine bor er konus bor, så den går ikke.

Afsnittet "Resharpening" i
https://unicotool.en.ec21.com/Drill--7825856_7826037.html
foreslår plane flader. Dette virker ok, jeg har forsøgsvis slebet nogle op med med håndføring.
Det vil være simpelt at lave og man får ved samme lejlighed en drejestål-sliber. Den kræver dog 2 slibeoperationer med en mellemliggende omstilling af vinkelen.

Jeg roder videre med ideen. Yderligere kommentarer er velkomne.
Med venlig hilsen
Bent
Bent

Maskinværktøj, Traktor, El, Smedning, Fil m.m.

jens

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Februar 05, 2018, 19:31:20 »
Så denne her på Youtube,

Her er billeder, samt tegninger på en PDF https://www.dropbox.com/sh/6vgqqv50qa16e9f/AABbvz8YU06D-bgW5xJ6W7Aca?dl=0
Husk altid at skille tingene ad.

Scrallar

• Sr. Member
« Svar #6 Dato: Februar 08, 2018, 23:36:24 »
Jeg er i hvert fald glad for min KEF borsliber. Den er simpel og solid, og det tager kun 20sek at slibe et bor (længere tid med et kæmpe bor).
Det mindste jeg har slebet i den er 3mm, og den tager op til 50mm.

Det eneste problem den har er hvis man har et bor hvor konussen er større end selve boret, feks. et 14mm bor med mk2 konus. Så kan de ikke slibes da de ikke kan ligge plant i holderen.

Men der kom jeg til at købe sådan en fætter her på auktion, den kan tage dem hvor boret er mindre end konussen. Den snupper vist 1,5-32mm bor. Men jeg bruger mest min KEF da det går meget hurtigere.

Jeg kan desværre ikke hjælpe med at lave dele. Indlægget var mest for inspiration til dig  :)

Kidde

• Sr. Member
« Svar #7 Dato: Februar 09, 2018, 09:58:42 »
Ang. store bor: jeg overvejede at lave dorn med Mk3 eller MK2 indvendigt, så jeg kan sætte bordet i den og slibe dem. det burde ikke løfte boret højere op end af skæret staig kan ligge an på skærstoppet
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Scrallar

• Sr. Member
« Svar #8 Dato: Februar 10, 2018, 23:36:53 »
Ang. store bor: jeg overvejede at lave dorn med Mk3 eller MK2 indvendigt, så jeg kan sætte bordet i den og slibe dem. det burde ikke løfte boret højere op end af skæret staig kan ligge an på skærstoppet

Ja det var selvfølgelig en ide  :)

Jeg prøvede lige en anden hurtig løsning med 2 stykker metal ved siden af boret. Det fungerede faktisk også fint  [th]

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #9 Dato: Februar 13, 2018, 00:37:41 »
En lille anekdote om slibning af bor.

Først i 90erne underviste jeg lærlinge i Maskiner & Værktøj på teknisk skole.
Første gang de kom på skole fik de hver udleveret et 10 mm HS bor.
Borets spids var sleben væk, lærlingene skulle nu slibe boret med korrekte vinkler
og hullet måtte ikke være større end 10,1 mm
Vi startede om morgenen og brugte hele dagen.
Til fyraften kunne 90% slibe boret perfekt, og de glemmer det aldrig.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #10 Dato: Februar 13, 2018, 07:35:44 »
Det var også noget af det første vi blev sat til som lærlinge. Vores mestersvend gav os et 6 mm bor og så var det bare at komme i gang.
Når det så endelig lykkedes kom man jo stolt og præsenterede det til ham. Han roste os og tog så boret og jagede det ind i slibestenen og spurgte så om vi så ikke lige kunne gøre det igen? 😂😂😂

Så jo, jeg kan også slibe bor. 👍
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #11 Dato: Februar 13, 2018, 08:13:09 »

Rart at høre "His masters voice" herinde. [th]

Jens Erik, hvornår holder du kursus [quest] Mon ikke vi kan blive "elever" nok til at fylde din garage, når du har en ledig søndag ;D
Mine bor vil i hvert fald sætte pris på, at jeg stiller mig først i køen. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

• Hero Member
« Svar #12 Dato: Februar 13, 2018, 08:33:55 »

Rart at høre "His masters voice" herinde. [th]

Jens Erik, hvornår holder du kursus [quest] Mon ikke vi kan blive "elever" nok til at fylde din garage, når du har en ledig søndag ;D
Mine bor vil i hvert fald sætte pris på, at jeg stiller mig først i køen. ;)

Den kø stiller jeg også gerne op i  [th] ;)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #13 Dato: Februar 13, 2018, 09:50:36 »
Ja jeg går også bare hen på slibestenen så de kan blive frisket lidt op. Det kniber bare lidt med de helt små, under 3 mm. Nye briller kunne nok hjælpe, men på den anden sige set kan man købe mange bor for hvad et par briller koster  [quest]

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #14 Dato: Februar 13, 2018, 21:52:49 »
 Hvis der er tilslutning nok, kan jeg godt holde et
“lærerfri omline  kursus i slibning af bor” :)

/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!