Forfatter Emne: Smøring af rullelejer?  (Læst 17495 gange)

RH

• Hero Member
Sv: Smøring af rullelejer?
« Svar #15 Dato: Januar 21, 2018, 13:34:27 »
Det er en fin lille fræser. Den skal nok kunne blive flot igen.
Og den kan da helt sikkert præstere/fabrikere fine emner

elneff

• Sr. Member
« Svar #16 Dato: Januar 21, 2018, 15:07:57 »
Hej Tommy

Hvad er det for en type fræser du har fundet dig? tror det bliver et godt vinterprojekt  :) HUSK masser af billeder  ;)

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #17 Dato: Januar 21, 2018, 15:57:29 »
Hej Tommy

Hvad er det for en type fræser du har fundet dig? tror det bliver et godt vinterprojekt  :) HUSK masser af billeder  ;)

Hvis du mener, hvad den hedder, så står der HJ med støbte bogstaver på siden af den, men den er mage til Jens´ som han mener er en SJ.
Der har været noget, som hed Svend Jakobsens maskinfabrik, så mon ikke Svends far eller søn hed Hans eller Harald?  ;D

De er vist så gamle, at det er umuligt at finde noget om dem (jeg har i hvert fald ikke kunnet) men jeg har set et enkelt billede af en, som så identisk ud. Den stod der AMC på med støbte bogstaver, og neden under stod der Aarhus Machine Compagny.

Men der ud over -  [quest] [quest] [quest]   ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

• Hero Member
« Svar #18 Dato: Januar 21, 2018, 16:31:38 »
Ja mener også der står HJ på min, så det med at jeg kaldte den SJ er en fejl.
Men den ligner jo også Den fra AMC på en prik.
Husk altid at skille tingene ad.

ibot

• Hero Member
« Svar #19 Dato: Januar 23, 2018, 17:59:37 »
Hej,

HJ står nok for Helge Jakobsen, mens SJ er Svend Jakobsen.

http://www.jakobsen-dk.dk/historie

Jeg er selv så heldig at eje et par SJ maskiner, en SJ4 universalslibemaskine, og et antal SJ5 kærvfræsere, samt en slibemaskine som SJ5, men med "vertikalhoved".

SJ4:   

SJ5:  http://www.lathes.co.uk/jakobsent&c/

Tony kalder den svensk. Jeg har prøvet at oplyse ham, men det er ikke slået igennem endnu.

ibot

« Senest Redigeret: Januar 23, 2018, 18:04:55 af ibot »

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #20 Dato: Januar 23, 2018, 19:23:47 »
Hej,

HJ står nok for Helge Jakobsen, mens SJ er Svend Jakobsen.

ibot

Historie er altid spændende, og jeg vidste næsten, at det var dig, det skulle komme fra. [th]

Det var så en bror, som hed Helge, i stedet for en søn, som hed Hans ;) men imponerende, at de eksisterer endnu.
Tror du vi kan bestille originale stumper Jens [quest] ;D

Citat fra: RH
Det er en fin lille fræser. Den skal nok kunne blive flot igen.
Og den kan da helt sikkert præstere/fabrikere fine emner

Ja ja. Lad os nu nøjes med, at den er nøjagtig så enkel og simpel, som jeg ville have den ;) - så må vi se med resten ;D

Her er AMC udgaven i øvrigt, men jeg har altså også set den med indstøbt logo.
Jeg mangler toppen med den "overliggende aksel", og mit vertikalhoved er mindre, og beregnet til at sætte på horisontalspindlen. Det giver ikke så meget plads ned til planet, så jeg ved ikke rigtigt ??? Den tid den sorg. 8) ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

ibot

• Hero Member
« Svar #21 Dato: Januar 23, 2018, 20:21:49 »
Den gamle Jakobsen fabrik på Amager bebos idag af firmaet Walbom.

Inden overtagelsen var kælderen efter sigende fyldt op med gamle Jakobsen reservedele, men det endte hos skrothandleren.

Så det er nok tvivlsomt, om det er muligt at finde noget.

ibot

Kidde

• Sr. Member
« Svar #22 Dato: Januar 23, 2018, 20:27:53 »
Det delehovede ser meget bekendt ud  :D
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #23 Dato: Januar 23, 2018, 21:44:29 »
Det delehovede ser meget bekendt ud  :D

Har du et mage til [quest]
Jeg er lidt spændt på, om der står eller er stemplet et fabrikat inde under maling og skidt. ;)

Det lidt sjove er, at der er en dobbeltsidet, lidt tyk hulskive, og tre tynde enkeltsidede. Man skal fjerne en lille messingskive for at bruge den tykke.
Jeg tror, at jeg talte det til 67 forskellige hulrækker.
Mvh. Tommy

jens

• Hero Member
« Svar #24 Dato: Januar 23, 2018, 22:18:15 »
Jeg byggede jo et Pedersen vertikalhoved på min HJ fræser, jeg byggede det ovenpå med et konsol.
Der er jo ikke meget frihøjde, hvis det monteres på horinsontalspindelen..
Men modelen fra AMC med vertikalhoved, ser unægtelig mere proff ud end min udgave.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #25 Dato: Januar 24, 2018, 00:48:45 »
Jeg byggede jo et Pedersen vertikalhoved på min HJ fræser, jeg byggede det ovenpå med et konsol.
Der er jo ikke meget frihøjde, hvis det monteres på horinsontalspindelen..
Men modelen fra AMC med vertikalhoved, ser unægtelig mere proff ud end min udgave.

Arrh! Falsk beskedenhed. ;D

Mit hoved, altså vertikalhoved, ;) er også noget mindre end dit, men nej, selv om det ser originalt ud og også passer i støttebommen, så er der ikke meget friplads under det.
Man kunne jo spare nogle cm. ved at bruge direkte MK3 spændetænger i stedet for en ER eller OZ holder.
Som sagt - Den tid den sorg; det var jo også en horisontalfræser, jeg ville have. :)
Mvh. Tommy

Kidde

• Sr. Member
« Svar #26 Dato: Januar 24, 2018, 10:08:21 »
Har du et mage til [quest]

Fuldstændig magen til er jeg sikker på. Der er lige en centrer patron på min PT. og jeg har også to sidet hulplade, dog har jeg kun een..
Jeg har haft mit nede i rå metal. Jeg fandt ikke andet en en stempling med 67 mener jeg. Så jeg troede lidt at det var noget One of a kind. Den stammer fra en handel hvor der var en del hjemmelavede 1-2-3 blokke og andre hjælpe midler af meget høj finish og kvalitet.
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #27 Dato: Januar 24, 2018, 10:59:18 »
Ja så finder jeg jo nok heller ikke noget spændende under malingen. ;)

Men et fint lille hoved i en god størrelse til mit brug, så jeg er glad for det.
Pinoldokken til det var i øvrigt også i en af kasserne. :D
Mvh. Tommy

Kidde

• Sr. Member
« Svar #28 Dato: Januar 24, 2018, 11:31:27 »
Ja så finder jeg jo nok heller ikke noget spændende under malingen. ;)

Men et fint lille hoved i en god størrelse til mit brug, så jeg er glad for det.
Pinoldokken til det var i øvrigt også i en af kasserne. :D

Som Søren skriver.. det kan enhver jo komme og sige :P vi vil se billeder!
(måske kan du finde noget navn på den, såfremt de er matchende sæt og ikke bare een der passede den gang)

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #29 Dato: Januar 26, 2018, 16:31:55 »
Som Søren skriver.. det kan enhver jo komme og sige :P vi vil se billeder!
(måske kan du finde noget navn på den, såfremt de er matchende sæt og ikke bare een der passede den gang)

;) Joh, det hele er der skam. 8)

Jeg ved ikke, om det er "et sæt", men de i hvert fald lige beskidte. :D  Udførelsen ligner nu godt nok, og de rouletterede fingerskruer er ens, så mon ikke mon ikke det er født på samme fabrik. Men altså "No name".

Sidder din patron på en MK3, eller har du noget gevind, der passer på "næsen". [quest]
Mvh. Tommy